Eikeskogeldorado i Kristiansand fra Timenes, Fievann, Lykkedrang, Nygård og Ruben

Innledning

Turen går i et naturreservat med flere mål med uvanlig flott og urørt eikeskog. Her kan en gå på kryss og tvers i timesvis og være stadig på nye stier og se nydelig natur, tjern og veier.

Stibeskrivelse

Etter undergangen under E18, tar du til venstre opp bakken der det står tursti. Etter 300 m tar du sti til høyre og går inn i eikeskogen. Følg blåmerkene der det fins. Du tar til høyre i første kryss. Så til venstre bak noen ruiner. Ta gjerne med et kompass så du går i retning Fievann. Ta deg tid til omveier. Utrolig flott eikeskog.

Du kommer etterhvert til Fievann og går mot sørsiden der du kommer over bekken ved utløpet. Gå rett frem i granskogen og følg så langs bekken når du kommer til jordet. Gå gjennom tunet på Lykkedrang og ta skauveien rett bak husene. Følg langs bekken. Ta til venstre og så til høyre der du følger langs bekken. Etter ei stund er du på vakre Nygård. Ta den fine veien langs bekken og steingjerdet og turen går nå motsatt vei mot bilen igjen. Etter 2 km tar du stien opp lia til venstre og etter 1 km er du på Randesunds høyeste topp 127 MOH. Gå tilbake til veien. Følg den fine skauveien videre og ta rett frem etter å ha gått over ei bro. Etter 500 m kan du ta til høyre og se Ole Høilands hule. Snart er du tilbake til Timenes.