Utsiktstur til Svinefjell i Vennesla

• Sesong: Mar - des

Innledning

Sabla fin tur på alle måter i flott og enkelt terreng med vid utsikt over Vennesla i flere retninger. Om en holder rett frem hele tiden på hovedstien, er stigningen veldig behagelig. Tørt underlag.

Stibeskrivelse

Parker ved idrettsplassen og gå opp veien ved Askedalen som kartet viser.

På toppen er det gapahuk og bålplass. Hold inn mot fjellet til høyre på god grusvei.. Ta til venstre og følg rett frem hele veien i et par kilometre til du er på toppen. Tar du av en av de mange stiene til venstre, blir stigningene mye brattere.

Når du er kommet omtrent på toppen, deler stien seg i to. Følg den tydeligste stien mot høyre og du kommer til utsiktspunkt etter ca 100 m etter stikryss. Der er det også ei hytte, Utsikten er rett over Vigelandsfossen der du ser Vigeland hovedgård og Vigeland bruk.

Ta tilbake til stikrysset og gå innover den lille stien ca 100 meter. Her må du klyve opp en liten egg. Da kommer du opp til mastene og det er tydelig sti videre og god utsikt...

Etter et par hundre meter kom du til et stupbratt fjell der du ser nordover mot Moseidmoen, elva og Heptekjerr. Svinefjell utsiktspunkt mot nord.

Når du har fått nok, kan du ta ei runde ved å ta sti til høyre. Stien snirklet seg nedover og er godt synlig og grei å gå på.

God tur!

Kjør FV 405 mot Vennesla og ta av til Stadion. Kjør til Moseidmoen skole og parker ved idrettsplassen.