Fottur til Bringenatten fra Nesbyen sentrum

Bringenatten (704 moh) har en flott utsikt over Nesbyen sentrum og er en populær trimtur! Turen går hovedsakelig på grusvei og passer for de fleste. Denne ruten benyttes under motbakkeløpet Bringenatten opp hver høst.

Turbeskrivelse:
Fra Nesbyen Turistkontor, kryss Hajembrua og følg gangveg langs nordsiden av elven Rukkedøla. I enden av gangvegen, følg skiltet sti mot Espeset. Jevn stigning oppover lia til du etter ca. 1 km møter på Espesetåsvegen (grusveg). Herfra følger du grusvegen som svinger seg oppover i 3,3 km. Når grusveien flater ut, tar du av til høyre på en sti merket mot Bringenatten. Etter 100 meter på stien kommer du til toppen. Gå ytterligere 100 meter nedover til utsiktspunktet.

Alternativ retur:

• Fortsett nedover på stien som går ned til utsiktspunktet. Denne stien går bratt nedover mot sentrum. Stien har noen bratte partier og egner seg ikke med små barn.
  • Returner til grusvegen, følg denne ca. 1,5 km nedover. Ta til venstre inn på stien "Timrevegen" og følg denne ned til Hallingdal Museum.
  • Du kan selvsagt også returnere samme vei som du kom opp.

Turen til Bringenatten kan også startes fra Vadbrue nederst i Rukkedalen (like ved knuseverket). Da kan du følge grusvei hele veien.

Parker i Nesbyen sentrum. Turen starter ved Turistkontoret i Nesbyen.

Turen starter i Nesbyen sentrum. Hit kan du komme deg med buss eller tog.