Fottur til Espeset fra Nesbyen sentrum

Følg den gamle kløv- og gangveien fra Nesbyen og opp mot Espesetgrenda. Denne ruten har blitt brukt som postvei, kirkevei og stølsvei i mange århundrer. Underveis vil du passere skilt med historiske opplysninger, satt opp av Nes Historielag.

Ett av disse skiltene står plassert ved Brudeberget, hvor en brud fra Gudbrandsrud i Rukkedalen ble kastet av hesten ved et stup på vei til sitt eget bryllup i Nes kirke og var nær ved å omkomme. Du passerer også tuftene til de gamle husmannsplassene Engelland og Fjakleland som en gang var her oppe i lia. Videre vil du nyte flott natur og kulturlandskap mens du går oppover mot Espesetgrenda.

Turbeskrivelse til Øvre Renslo: Fra Nesbyen Turistkontor, kryss Hajembrua og følg gangveg langs nordsiden av elven Rukkedøla. I enden av gangvegen, følg skiltet sti mot Espeset. Jevn stigning oppover lia til du etter ca. 1 km møter på Espesetåsvegen (grusveg). Stien mot Espeset krysser rett over veien og fortsetter oppover mot gården Renslo Øvre, som er en av de lavereliggende gårdene i Espeset. Denne turbeskrivelsen stopper her, men du kan gjerne gå videre til de øvre gårdene i Espeset.

Alternativ videre fra Øvre Renslo:

• På toppen av stien, ta til høyre og fortsett 400 meter oppover til utsiktspunktet Bakkeberget for et luftig overblikk over Nesbyen.
  • På toppen av stien, ta til venstre og følg grusvegen ca. 350 vestover til veikryss. Her starter den bratte stien oppover til det meget luftige utsiktspunktet Dypedokknatten.
  • Fortsett til toppen av Espeset via Øygardsvegen (grusveg) og Espesetvegen (asfaltveg), ca. 3,5 km og 350 høydemeter fra Renslo Øvre.

Parker i Nesbyen sentrum. Turen starter ved Turistkontoret i Nesbyen.

Turen starter i Nesbyen sentrum. Hit kan du komme deg med buss eller tog.