Fottur til Blåfjell 1154 moh fra Dypilen

Det finnes utallige fjell i Norge som heter Blåfjell, og Nesbyen kommune har sitt eget. Dette er en fin fjelltur som passer godt for både voksne og barn. Vær oppmerksom på at det er en bomstasjon ved Storeli, så husk å ta med bankkort for betaling.

Blåfjellsmassivet ruver tydelig i landskapet og får en karakteristisk blåfarge mot horisonten i skumringen. Fjellet ligger like utenfor Vassfaret verneområde. Ved Domfet i Flå, bare noen få kilometer øst for toppen, skjedde det siste kjente dødelige bjørneangrepet her til lands i 1906, da gjetergutten Johan Sagadalen døde av skadene etter at en en bjørn angrep han.

Fra varden er utsikten storslagen. Vi kan se mot de sentrale delene av Vassfaret i øst, og i nord kan vi skimte fjellrekken i Hemsedal og Valdres. Mot vest ruver Hallingskarvet, mens Høgevarde på Norefjell dominerer i sør.

Turbeskrivelse: Fra Dypilen følger du Fjølasetvegen mot sørøst langs Lusevatn. Nær sørenden av Lusvatn, forlat vegen og gå over på sti som følges helt til toppen av Blåfjell.

På tilbaketuren kan du velge en litt annerledes rute ved å bevege deg litt mer i nordlig retning og gå ned på Båtstjernlivegen langs kraftledningen. Følg denne vegen tilbake til Dypilen.

Fra Nesbyen R7 mot Oslo, ta av til venstre over Lioddenbrua etter 6 km. Til venstre i kryss ca 1 km etter å ha passert jernbanen over bro. Oppover og inn i Liemarka, betalingsbom ovenfor Storeli, betaling med bankkort. Kjør til Dypilen og parker på egnet sted.