Skitur til Sissihøa 1621 moh fra Lundsætra/Stølsætra

Type tur: Ski Anbefalt turperiode: Vinter/vår Toppunkt: 1621 moh. Total stigning tur/retur: 770 hm. Primærfaktor: 167 m. Antall kilometer tur/retur: 16 km. Tidsbruk tur/retur: 4 t.

Skituren opp til Sissihøa følger scooterløypa innover Orkelsjøvegen ca. 1 kilometer. Ta deretter av mot høyre og følg seterveien opp til Mellomsætra. I jevn stigning mot nordvest fortsetter du videre, og inn dalen mellom Gråhaugen og Nordre Sissihøa. Følg dalsøkket oppover, først mot sør - videre mot øst, til du kommer opp på ryggen mellom Sissihøa og nordre, videre følges ryggen frem til den vernede varden på Sissihøa.

Verdt å vite

På Sissihøa finner du den første varden som ble fredet i Norge. Dette skjedde i 2010 av Statens Kartverk. Toppunktet på Sissihøa ble første gang brukt under triangulering av Theodor Broch i 1835/1836. Hensikten var å forbinde Christiania (Oslo) målemessig med Trondheim.

Den gamle varden fra 1935 ble restaurert og delvis ombygget i 1872 til en sylindrisk varde. Sensommeren 1955 ble varden ombygget av to studenter innleide som vardebyggere, Jørn Armand Johnsen og Tor Strømgren.
I september 2010 ble en informasjonsplate i stål satt opp på Sissihøa-varden, som den første informasjonsplaten blant vardene i Verneplan for kart og oppmåling.
Kilde: Statens Kartverk
Loslisætrin og Mælisætrin ligger på et platåliggende høydedrag ved inngangen til Vinstradalen. Gardene i Losgrenda har sætret på Loslia og Mælia siden 1700-tallet. Sætergrendene i Loslia og Mælia blir i dag brukt til storfebeite og slått.
Kilde: Drivdalen i vinden

Skituren starter fra vinterparkeringa ved Lundsætra/Stølsætra. For å komme hit kjører du nordover fra Oppdal sentrum, ta av ved skilt til Fritidsparken, og deretter videre langs Orkelsjøvegen (bomvei).