Fottur til Kvasshovda 1150 moh fra Bøgaset

• Sesong: Jun - nov

Kvasshovda er en lettgått topp som byr på flott utsikt over store deler av Nesfjellet, samt Hallingskarvet, topper i Hemsedal og Jotunheimen. Toppen har sol stort sett hele døgnet og er et flott sted å nyte solnedgangen.

Korteste og enkleste vei til topps går fra Bøgaset, men toppen kan nåes via flere andre stier. Du kan gjerne legge returen via Gurili. Kvasshovda kan gjerne kombineres med nabofjellene Trommenatten eller Smylifjell. Stiene er skiltet.

Beskrivelse av ruten: Parker øverst på Bøgaset ved vegbom. Følg grusveg ca 1,5 km (kan sykles om du ønsker) til en tydelig sti tar av mot venstre. Følg skiltene mot Trommenatten og Kvasshovda herfra. Første del av stien går i fuktig myrterreng. I neste stikryss, følg skilt mot Trommenatten (det er ikke skiltet mot Kvasshovda her). Noen hundre meter videre ser du et skilt mot Kvasshovda. Siste del av stien går bratt opp til toppen av Kvasshovda.

Alternativer:For å unngå det fuktige myrterrenget mellom gruvegen og stikrysset nord for Kvasshovda, kan du følge sti over åsryggen Venelie. Ta til venstre i første vegkryss langs grusvegen, deretter over på sti til høyre etter ca. 100 meter. Velg å vise "Sommerruter" i Ut.no-kartet for enkelt å se denne stien.

En annen fin rute fra Bøgaset til Kvasshovda går over åsryggen Gurilie. Denne stien er snor seg gjennom bjørkeskogen og er mer variert enn turen langs grusvegen. Fra parkeringsplassen på Bøgaset, følg Gurilivegen sørøstover til en gjengrodd skogsveg tar av mot venstre. Denne går raskt over til sti. Velg å vise "Sommerruter" i Ut.no-kartet for enkelt å se denne stien.

Fra rundkjøringa i Nesbyen, følg Rukkedalsveien sørover. Etter ca. 8 km, sving til venstre mot Nesbyen Alpinsenter. Følg denne veien ca. 4 km, og sving til høyre inn på vei mot Bøgaset. Kjør ytterligere ca. 3 km og parker ved bom som sperrer veien rett fram.