På tur langs Maridalsvannet i Oslo

• Sesong: Apr - okt

Kom til den fagre Maridal, skrev Henrik Wergeland i 1841 og vi er hjertens enige. Maridalen er et fantastisk turmål året rundt. Denne turen tar deg langs Maridalsvannet fra Kjelsås stasjon til bussholdeplassen på Hammeren, i et vakkert natur- og kulturlandskap med flere kulturhistoriske severdigheter på veien. Det er en fin tur som er lett tilgjengelig for de fleste, og som bør gjennomføres minst 3 ganger! Ta turen på våren når løvet spretter og Maridalen eksploderer i grønt. Ta turen rundt St. Hans når villblomstene er på sitt flotteste og Maridalen summer av fugler og sommerfugler. Ta turen i september når Maridalen farges gul og rød i høstens fantastiske farger.

RUTEBESKRIVELSE:
Denne turen starter ved Kjelsås stasjon. Fra stasjonsområdet går du rundt og over på andre siden av Kjelsås, opp Asbjørnsens vei til Midtoddveien. Ta inn til venstre på Midtoddveien og fortsett rett frem til du har innkjøringen til Oslo kommunes vannbehandlingsanlegg på venstre side. Gå et kort stykke oppover Lachmanns vei til du har en liten grusparkeringsplass på venstre side. Fortsett inn og tvers over denne, forbi bom i enden av parkeringsplassen.

Turen fortsetter på god grusvei langs Maridalsvannet, med vannet på din venstre side. Grusveien går først i relativt flatt terreng, med noe slak stigning og enkelte lett kuperte strekninger. Etter i underkant av 1,5 kilometer kommer vi til en slak motbakke hvor grusveien tar en høyresving over toppen. Her er det satt ut en benk og det er litt utsikt nordover. Veien fortsetter i nedoverbakke og venstresving, før den igjen fortsetter i moderat stigning. På toppen er det er rasteplass på venstre side, og det er her innsjekkingen er plassert. Her er det også flott utsikt over Maridalsvannet og nordover mot Sander gård, de karakteristiske Maridalskollene og mot Båhushøgda og Lyberga på motsatt side av vannet mot nordvest.

Fra utsiktspunktet fortsetter grusveien i svingete nedoverbakker, over en liten elv og tilbake langs vannet. Herfra er det relativt flatt og lettgått og etter hvert får du synet av Sander gård rett fremfor deg. Vi skal rundt Sander gård mot Greveveien, så hold mot venstre langs hele gården og ut på asfaltert vei. Her tar du en liten stikkvei mot venstre og deretter til venstre igjen ut på Greveveien. Sander gård er for øvrig en av de eldste gårdene i Maridalen, og man regner med at den ble ryddet for over 2000 år siden. Den nevnes for første gang i skriftlige kilder på 1300-tallet.

På veien er det relativt flatt og lettgått og du passerer etter hvert over elva som går mellom Dausjøen og Maridalsvannet. Et kort stykke etter elva, og rett ved Nes gård, kommer du til 4 eiketrær på venstre side av veien. Dette er de såkalte «Kongeeikene». Sagnet vil nemlig ha det til at det er en konge begravet under eikene. Det er nok bare et sagn, men trærne er uansett flotte å se på!

Fortsett videre på veien i slak oppoverbakke, og etter et kort stykke har du Maridalen kirke rett fremfor deg. Kirken ble innviet i 1900. Fortsett tvers over Maridalsveien og forbi kirkebygget på en smalere grusvei som heter Kallerudveien. Den går først i en kort nedoverbakke, før den fortsetter langs et jorde i slak motbakke. Fortsett forbi liten gård på venstre side, og etter kort stykke ta skarpt til venstre inn på rødmerket skitrase. Her er du midt i Maridalens kulturlandskap og om sommeren er det mye dyr på beite bak innhegningene. Etter noen hundre meter går du tvers over gårdsplassen til Kirkeby og på venstre side ser du de gamle ruinene av Margaretakirken.

Ruinene etter Margaretakirken er et godt kjent kulturminne i Maridalen. Trolig oppført rundt år 1250 og viet til den hellige Margareta av Antiokia. Som katolsk kirke ble bruken av den minimal etter reformasjonen i 1536, og lå etter alt å dømme allerede i 1743 i ruiner. Likevel er det den best bevarte middelalderkirken i Oslo utenom Gamle Aker kirke. Det er for øvrig helgenen Margareta og kirken som har gitt dalen sitt navn; Maridalen. Kirken ligger flott til ved Kirkeby i Maridalen med utsikt til Maridalsvannet.

Veien fortsetter i høyresving og tvers over jordene. Etter noen hundre meter kommer du til den lille parkeringsplassen ved Hammeren. Ta til venstre for å komme ned til Maridalsveien og bussholdeplassen. Men det anbefales også å ta til høyre og fortsette opp bakken i rundt 100 meter. Da kommer du til Hammeren kraftstasjon. Det ble satt i drift i 1900 som et av de første i Norge, og er Norges eldste kraftverk som fortsatt er i drift.

Fra Hammeren bussholdeplass tar du bussen tilbake gjennom Maridalen mot Brekke og Kjelsås. Det er også mulig å følge traseen til lysløypa fra Hammeren til bussholdeplassen ved Brekkekrysset, eller endog fortsette på blåmerket sti fra Brekkekrysset og helt tilbake til Kjelsås stasjon.

Det letteste er å ta toget eller bussen til Kjelsås stasjon, hvor turen starter. Det er en liten utfartsparkering i Lachmannsvei på venstre side.

Ta tog eller buss til Kjelsås stasjon hvor turen starter. Alternativt kan du gå turen motsatt vei, ved å ta bussen og gå av på Hammeren.