Himakånå

Publisert av: Haugesund Turistforening
    Hele året

«Himakånå» er en spektakulær fjellformasjon som henger ut høyt over Lysevatnet, nær Hinderåvåg, 357 m.o.h. Den blir gjerne kalt for Nedstrands svar på Trolltunga.

Vi krysser fylkesvegen ved rundkjøringa og følger fortau/gangveg ca. 750 m østover til en liten, rødmalt trafokiosk. Her er det skiltet mot Himakånå og Stølanuten. I starten på god traktorveg, senere på restene etter gammel veg og sti, bærer det bratt oppover fra fylkesvegen i skogsterreng. Etter å ha passert et stidele får vi garden Hetland på høyre hånd. Snart kommer vi ut i åpent terreng med utmark, der det kan gå dyr som beiter. Her åpner utsynet seg mot sør og Ryfylkeøyene.

Når vi har passert utmarka kommer vi til et nytt skilt, som peker vestover og ut mot Himakånå. Her er det også et stidele, der vi kan fortsette rett oppover og mot Stølanuten. Stien mot Himakånå flater nå ut, og går gjennom et landskap preget av spredt bjørkeskog, busker og lyng. Nå er det kort veg igjen, og der stien ender, stuper fjellet loddrett ned mot Lysevatnet. Her bør vi utvise forsiktighet.

Strevet på veg opp blir belønnet med en storslått utsikt i spektakulære omgivelser.

Returen går samme veg som vi kom. Eller vi kan fortsette mot Stølanuten og ned til Gurigjerde. Da er vi avhengige av å ha en ekstra bil der.

TILKOMST: E134 til Grinde og fylkesveg 515 videre til Hinderåvåg. PARKERING: Ved butikk, rett overfor kirka. MERKING/SKILTING: Skiltet og godt merket sti. GANGTID: Ca. 1,5 – 2 timer t/r. KART: Turkart Tysvær Kart 10016, Hjelmeland