Sætervandring til Skålbergsætra

• 1 time
  • Sesong: Apr - okt

Fra Krokmyra går turen gjennom skogslandskapet opp til Skålbergsætra. I sætersesongen henger bilder av ulike sætre i Nord-Odalen oppe langs stien. Bildene viser folk, dyr, landskap og bygninger fra ulike tider.

Skålbergsætra er ei levende seter hvor du kan se seterlivet slik det var. Bygninger og landskap framstår slik det var mens det var...

Med bil fra Oslo Følg E6 fra Oslo til Kløfta. På Kløfta tar du av inn på E16 i retning Kongsvinger. Følg E16 gjennom Skarnes. På Slobrua, der firefeltsveien begynner tar du avkjøringen til Rv209. Følg Rv209 til du kommer til en avkjøring skiltet "Østmosætra-Solør" på høyre hånd. Kjør ca. 8 km langs Østmosætervegen (bomavgift), til du kommer til Krokmyra. Fra Krokmyra kan man følge den gamle sætervegen til fots, 1-1,5 times vandring i skogen. Starten av stien er merket fra Krokmyra. Med bil fra Kongsvinger Følg E16 fra Kongsvinger i retning Oslo. Ta inn på Rv209 når du kommer til Slobrua. Følg Rv209 til du kommer til en avkjøring skiltet "Østmosætra-Solør" på høyre hånd. Kjør ca. 8 km langs Østmosætervegen (bomavgift), til du kommer til Krokmyra. Fra Krokmyra kan man følge den gamle sætervegen til fots, 1-1,5 times vandring i skogen. Starten av stien er merket fra Krokmyra. Med bil fra Hamar Følg E6 sørover. Ta av på Rv24 når du kommer til Stange. Følg Rv24 til du kommer til Sand. Ta av til venstre i retning "Mo" og inn på Rv 209. Følg Rv209 til du kommer til en avkjøring skiltet "Østmosætra-Solør" på venstre hånd. Kjør ca. 8 km langs Østmosætervegen (bomavgift), til du kommer til Krokmyra. Fra Krokmyra kan man følge den gamle sætervegen til fots, 1-1,5 times vandring i skogen. Starten av stien er merket fra Krokmyra.