Hallingdalsruta fra Geilo til Nesbyen

Publisert av: Nesbyen Turistkontor

Tidsforbruk: Mosjonistene klarer fint turen på èn dag. 2 - 3 dager dersom du sykler med barn eller vil ta det med ro og utforske dalen underveis.

Hallingdalsruta (også kalt Eventyrveien) fra Geilo til Nesbyen. Selv om ruta i all hovedsak følger lite trafikkerte småveier, en del av dem grusveier, må man på et par steder (blant annet ved Svenkerud nord for Nesbyen) følge den sterkt trafikkerte Rv7 et kort stykke. Her er det viktig å være godt synlig for trafikken. Overnattingsmulighetene er mange og varierte, og severdighetene ligger tett.

Et tips er å parkere i Nesbyen og ta med sykkelen på toget til Geilo (husk å bestille plass til sykkelen på www.vy.no).

Skilting: Ruta er skiltet med Statens Vegvesenets rødbrune skilt mellom Geilo og Gol. (Nasjonal sykkelrute 4). Resten av ruta er skiltet med sykkelskilt i tre.

Ruta:

Fra Rv7 å Geilo, kryss Usteåni og gjør deg klar for mange og lange unnabakker med mot Strandafjorden, som du følger på sørsiden. I enden av "fjorden", kryss Hallingdalselva og sykle gjennom Sundre (Ål sentrum). På Sundre er det anledning for mat, aktiviteter og eventuell overnatting. Etter 4 km krysses Rv7 og Hallingdalselva igjen, og du følger på ny langs sørsiden av elva.

Etter Sundre, legg alternativt et stopp innom Torpo Stavkirke, Hallingdals eneste originale. I tilfelle krysser du elva og Rv7 ved Torpo (tog)stasjon.

Ved Trillhus, mellom Torpo og Rotneim kan du velge en alternativ rute over Flatdalsåsen (skiltet Garnåsrunden). Dette alternativet byr på 500 høydemeter ekstra stigning og kan være et alternativ for spreke syklister.

Dersom du ikke velger å legge ruten over Flatdalsåsen, følg ruten videre langs sør og vestsiden av Hallingdalselva, forbi Gol (i Gol er det gode muligheter for en matbit og eventuelt en overnatting om man ønsker det, kryss i tilfelle elva).

Ved Svenkerud nord for Nesbyen ender veien ved Rv7. Her må du ut på Rv7 og under jernbanebrua. Denne strekningen er knapt 150 meter, men veien kan stor mye trafikk, så vær forsiktig. Ta inn på Rudvegen, og følg denne til Nesbyen (tog)stasjon. Like etter stasjonen krysser du Hallingdalselva og Rv7 og sykler inn i Nesbyen sentrum. Du er fremme!

Denne turen kan selvsagt også taes motsatt vei og/eller man kan kombinere turen med Rallarvegen - fra Haugastøl til Flåm. Mulighetene er mange!

Både Nesbyen og Geilo kan enkelt nåes med bil, buss eller tog.