Hallingdalsruta: Sykkeltur fra Geilo til Nesbyen

• Middels krevende sykkeltur
  • Sesong: Mai - okt

Tidsforbruk: Mosjonistene klarer fint turen på èn dag. 2 - 3 dager dersom du sykler med barn eller vil ta det med ro og utforske dalen underveis.

Hallingdalsruta (også kalt Eventyrveien) følger i hovedsak lite trafikkerte grusveger på strekningen fra Geilo til Nesbyen. Her har du mulighet til å utforske mye underveis, da turen går innom, eller rett forbi, alle bygdene nedover dalføret. Spisestedene og overnattingsmulighetene er mange og varierte, og severdighetene ligger tett. Selv om ruta i all hovedsak følger lite trafikkerte småveier, en del av dem grusveier, må man på et par steder (på Geilo og ved Svenkerud nord for Nesbyen) følge den tidvis trafikkerte Rv7 et kort stykke.

Et tips er å parkere i Nesbyen og ta med sykkelen på toget til Geilo (husk å bestille plass til sykkelen på www.vy.no).

Skilting: Ruta er skiltet med Statens Vegvesenets rødbrune skilt mellom Geilo og Gol (Nasjonal sykkelrute 4). Resten av ruta er skiltet med sykkelskilt i tre. Ikke alle kryss er merket like godt, så det anbefales å navigere etter kart i tillegg (f.eks. Ut.no-appen på telefonen).

Ruta:

Selve Hallingdalsruta starter ved Foss, 5,5 km øst for Geilo stasjon (turen kan startes ved Foss, for å slippe 2 km langs Rv7), men dette sporet viser turen fra Geilo stasjon. Fra stasjonen følger du først fortau, deretter Rv7 østover. Ved gårdene Foss, like etter elven Fossåne, tar du til høyre nedover en grusveg. Kryss elva Usteåni. Hold venstre etter å ha syklet over skinnegangene og gjør deg klar for mange og lange unnabakker med mot Strandafjorden, som du følger på sørsiden. I enden av "fjorden", kryss Hallingdalselva og sykle gjennom Sundre (Ål sentrum). På Sundre er det anledning for mat, aktiviteter og eventuell overnatting. Etter 4 km krysses Rv7 og Hallingdalselva igjen, og du følger på ny langs sørsiden av elva.

Etter Sundre, legg alternativt et stopp innom Torpo Stavkirke, Hallingdals eneste originale. I tilfelle krysser du elva og Rv7 ved Torpo (tog)stasjon.

Ved Trillhus, mellom Torpo og Rotneim kan du velge en alternativ rute over Flatdalsåsen (skiltet Garnåsrunden). Dette alternativet byr på 500 høydemeter ekstra stigning og kan være et alternativ for spreke syklister.

Dersom du ikke velger å legge ruten over Flatdalsåsen, følg ruten videre langs sør og vestsiden av Hallingdalselva og gjennom Gol sentrum (i Gol er det gode muligheter for en matbit og eventuelt en overnatting om man ønsker det).

Fra Gol sentrum følges fortau langs Rv7 til Herad, hvor du nok en gang krysser Hallingdalselva og følger grusveg videre mot Svenkerud. Her må du ut på Rv7 et kort stykke og under jernbanebrua. Denne strekningen er knapt 150 meter, men veien har tidvis stor trafikk, så vær forsiktig. Ta inn på Rudvegen, og følg denne til Nesbyen (tog)stasjon. I Nesbyen finner du flere overnattingssteder og muligheter for et velfortjent festmåltid.

Denne turen kan selvsagt også taes motsatt vei og/eller man kan kombinere turen med Rallarvegen. Fra Nesbyen kan man også sykle tilbake til Geilo via Tunhovd på lite traffikerte veger. Mulighetene er mange!

Både Nesbyen og Geilo kan enkelt nåes med bil, buss eller tog.