10-TOPPSTUREN Sandefjord

• Sesong: Mar - nov

Starten går fra Matrosgata 6 i sentrum av Sandefjord.

Til post 1 - Preståsen 44 moh
Fra Matrosgata inn i Bjeggata opp trappen til festplassen. Kryss den den åpne plassen på Preståsen i nedre kant og på sti ut til flaggstang og utsiktspunkt over Kurbadet og Havna.

For de som returnerer til mål etter 4 topper, anbefaler vi at de følger løypa rundt Brydedammen og ned Fiskehandler Berggren på Brygga og eventuelt inn Bjerggaten med gammel bebyggelse på tilbakeveien til Matrosgata 6.

Til post 2 - Fjellvikåsen 91 moh
Gå på sti til Brydedammen og følg sti ned til Brydesvei som følges til Kamfjordgaten . Kryss Kamfjordgaten og Kilgata og følg sti mot båthavnen. Gå langs vannet over til Vesterøyveien og følg Kamfjordlia til krysset Angjelaveien som følges til blåmerket sti til høyre. Gå i skråning i underkant av nederste stup og opp i første brede glove. Til høyre opp vakker anlagt kløvsti til toppen. Utsiktspunktet er ved høy mast og bygning, flott syn over Indre Havn.

Til post 3 - Vardåsen 105 moh
Følg merket sti videre fra Fjellvikåsen til sti som går i retning mot Østerliveien, ta av til venstre i bunnen av bakken etter Fjellvikåsen i retning Kamfjordåsen. Følg sti til "løkka" i underkant av Kamfjordåsen. Bratt opp og inn til veien i Kamfjordåsen, så til høyre og forbi avkjørsel til Hubroåsen og bratt ned til Vardenveien. Kryss denne på skrå til høyre og følg sti opp til topp-punktet med varde.

Til post 4 - Gjekstadåsen 75 moh
Følg samme sti tilbake til Vardenveien, deretter til høyre ned Vardenlia. Senere til venstre ned asfaltert sykkelsti med krappe svinger og ut til Østerøyveien. Til høyre på gangsti opp til fotgjengerovergang. Krysse Østerøyveien på oppside av bygning Wågene og Lystad Slipp. Inn Maurveien og til høyre etter to bratte små kneiker, runde venstre sving og ut på Gjekstadveien. Til venstre her etter ca 200 meter og deretter til høyre langs jordkanten. Merket løype til topp-punkt Gjekstadåsen.

Til post 5 - Frebergåsen 55 moh
Returner tilbake fra Gjekstadåsen ned til stikryss, og ta til venstre ned til Morellveien og følg denne til Gokstadhaugen. Følg sykkelsti ca 300 m mot høyre og ta til venstre ved "lomme" i veien inn i Frebergskogen. Følg stien videre opp til Frebergåsen.

Til post 6 - Bygdeborgen 121 moh
Gå ned samme vei og drei til høyre og på sti gjennom Frebergskogen . Følg sti langs jordekanten, på bru over Unnebergbekken, videre på gårdsvei til Råstadveien. Forbi Unneberg Skole , til postkassestativ etter bebyggelsen. Følg sti videre som er merket Bygdeborgen og gå opp til toppen.

Under 10- topps arrangement følges egen merket løype. Ved Unnebergskole er det da merket med bånd en snarvei opp mot Bygdeborgen

Til post 7 - Hjertåstoppen - 148 moh
Gå tilbake på sti og ta første skogsvei til høyre og deretter til venstre ned steinete skogsvei. Etter lang høyresving, ta inn til høyre på åpen plass og skrå ned bakken, langs jordekant.

Følg merket sti opp til skilt merket " Hjertås". Følg sti til stikryss merket rundløype og hold stien til høyre bratt opp til Hjertås. Etter klatring med tau og bratt stigning , kommer toppen av Hjertås med sine 148 moh. Følg stien videre over toppen til et nytt og flott utsiktspunkt, Rundturen går videre ned stien tilbake til veien som følges videre mot Sandtaket (Drakåsveien).

Under 10-topps arrangement følges egen merket løype. Gå ned fra Bygdeborgen tilbake på sti og ta første skogsvei til høyre og deretter til venstre ned steinete skogsvei. Etter lang høyresving, følg bånd rett frem, inn i skogen, ned til jordet og opp til skogsvei. Følg skogsvei til venstre et lite stykke og videre til høyre på merket sti opp til toppen.

Til post 8 - Mokollen 107 moh
Ta av veien mot " Åbol" og følg lysløype langs jordet til stikryss, og følg sti som er blåmerket tvers over jordet mot Åbol . Kommer ut på vei og tar av på første sti over jordet til Drakåsveien. Følg Drakåsveien og gå over Ringveien til Pinaveien som følges til Pinakroken. Følg Pinakroken til lekeplass og ta til venstre opp bakken til Yngvesvei. Følg denne veien til Odinsvei og ta til høyre til Dølebakken . Den veien følges 50 m og ta inn til venstre på sti over Midtåsenveien og til Mokollveien. Følg denne til veien nedenfor barnehagen, på grusvei inn mot skogen hvor blåmerket sti følges videre til høyre og helt til Mokollen.

Til post 9 - Midtåsen 94 moh
Følg veien fra Mokollen og ta av på sti til høyre etter 100 meter. Følg stien gjennom bøkeskogen og kryss Mokollveien og inn port til Midtåsen.

Til post 10 -Mølleråsen 71 moh
Følg sti sørover langs den lange hagealleen, kryss denne midtveis og ned i bred glove til port innerst i Mårveien. Ut i Dølebakken og på fortau nedover. 40 meter etter at Bjørneveien er passert, opp til venstre ved blått skilt merket Mølleråsen, inn i bakgård og på sti opp til skulpturen Fugl Fønix.

Fra Mølleråsen går stien videre bratt ned til Pyntestuen... Følg veien gjennom boligfelt og ta til høyre ned Sverstadveien. Følg veien ned til Dølabakken og til venstre, opp Gokstadveien , inn Prestegårdsveien og videre på sti mot Preståsen. Følg stien fra den åpne plassen på Preståsen og trappen ned til Bjerggate over i Matrosgata og du er frammehar!