SignaTUR «Norge på tvers»

Minst én gang i livet bør du unne deg en SignaTUR. SignaTUR er en samling av Norges ypperste langturer – nøye utvalgt, kvalitetssikret og varmt anbefalt av DNT. Rutene er skiltet og går langs Turistforeningens T- merkede stier.

SignaTUR «Norge på tvers»
Sylan byr på en ekspedisjonsopplevelse ingen andre fjellområder kan skilte med. Du kan krysse Norge på tvers langs 63º nord, helt fra fjorden i Stjørdal og ende opp ved svenskegrensen i Tydal. Og hele veien følger du turistforeningens merkede ruter og overnatter på betjente og selvbetjente hytter. En krevende ekspedisjon, men du slipper å bære telt, sovepose og mat. Turen kan bestilles, og man må gå på fastsatte datoer fra fjord til fjell. Den offisielle nettsiden til Signatur Norge på tvers finner du her.

Dag 1: Stjørdal - Kvitfjellhytta, 31 km
Turen starter fra Nord-Trøndelag turistforenings kontor i Stjørdal, gangavstand fra fly, buss og tog. Første kodeord for ekspedisjonspasset henger på utsiden av kontoret. Herfra går turen over E14 og inn på Kirkevegen som fører over i Prestmo-vegen, og Stjørdaselva krysses. Vegen går langs sørsiden av Sjørdalselva som følges østover til Hembre Gård. Fra Hembre gård følger du vegen 4 km videre oppover. Ta av opp Tronskodalen hvor du tar av sørover mot Litltjønna, Flaksjøen og videre over Ertsgardsfjellet og fram til hytta.

Vi anbefaler å dele opp første etappe eller korte den ned. Du kan booke på Øfstivollen (6 sengeplasser). Men vi anbefaler også å korte ned etappen ved å starte enten ved Festningsveien i Hegra (20 km), kart referanse 073 378, eller ved Tverrsona (6 km) kart referanse 149 294.

Dag 2: Kvitfjellhytta - Prestøyhytta, 12 km
Nå er du inne i Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Ruta går i åpent fjellterreng, skogsterreng med rygger og smådaler med gamle setervoller.

Se hele rutebeskrivelsen fra Kvitfjellhytta til Prestøyhytta her.

Dag 3: Prestøyhytta - Schulzhytta, 16 km
Langs denne ruta passerer du flere spennende kulturminner, og en avstikker til Kvernfjellstoggo i Høgfjellet eller til kvernsteinsbruddene på begge sider av Storkvernfjellvatnet, vil gi deg innblikk i gammel kvernsteinsdrift. På denne strekningen er det også flott utsikt både til Roltdalen og Fongen-massivet og mot Skarvan og Kvernfjellvatna. Vel framme på Schulzhytta får du i betjent sesong servert middag og frokost og en varm dusj venter deg.

Se hele rutebeskrivelsen fra Prestøyhytta til Schulzhytta her.

Dag 4: Schulzhytta - Ramsjøhytta, 16 km
Denne etappen starter i storvokst gran- og furuskog i Roltdalen, går over i bjørkeskog og etter hvert i slakt fjellterreng. Ruta går over og gjennom Ramskaret og fram til den selvbetjente Ramsjøhytta som ligger flott ved Ramsjøen. På en godværsdag anbefaler vi å legge turen over Fongen.

Se hele rutebeskrivelsen Schulzhytta til Ramsjøhytta her.

Dag 5: Ramsjøhytta - Storerikvollen, 18 km
Ruta går i variert, åpent fjellskogterreng hele vegen. Gjennom øvre partier av Sankådalen går ruta langs grusrygger og over grussletter som er breelvavsetninger fra siste istid.

Se hele rutebeskrivelsen fra Ramsjøhytta til Storerikvollen her.

Dag 6: Storerikvollen - Nedalshytta, 24 km
Ruta går dels over tørre flyer, dels i myrlende, østover inn mot Sylmassivet. Den går i lange partier høgt og fritt med fin utsikt, vestover Nesjøen og Esandsjøen og fjellene videre vestover. Store partier av ruta er klopplagt, noe som gjør dette til en lett og trivelig etappe. På en godværsdag anbefaler vi de høgdesterke med spreke bein å legge inn en topptur til Storsylen som en del av dagsetappen.

Se hele rutebeskrivelsen Storerikvollen til Nedalshytta her.

Dag 7: Nedalshytta - Svenskegrensa/mål ved Sylsjøen og ev. videre til Stugudal, 5 km (23 km til Stugudal)
Dette er turens sjarmøretappe. Fra hytta og opp til svenskegrensen ved Sylsjøen er det i overkant av 5 km, og vel fremme kan du slå deg selv på brystet og vite at du nå har krysset Norge på tvers langs langs 63º nord. Registreningstavla står på riksgrensen ved riksgrenseskiltet før man kommer opp til Sylsjøen. Det er også satt opp ei ekstra registreringstavle på E-verkets bygning ved Sylsjøen. Denne er ment for skiturer, etter som registreringstavle ved riksgrenseskiltet kan være nedsnødd.

På sommerturene kan du velge å avslutte turen ved riksgrensen og selv ordne med transport til Stugudal eller å vandre videre til Stugudal, hvor det er bussforbindelse til Stjørdal og Trondheim. Dette er en flott tur som går gjennom den mektige "porten" Skardøra i Skardsfjellmassivet.

Vinter
Fra Stjørdal til Kvitfjellhytta er det vintermerka fra Vindsmyra og Ytteråsen. Kvitfjellhytta, Prestøyhytta til Schulzhytta er ikke vintermerka. Det er ikke vintermerking fra Nedalshytta til Riksgrensa. Ruta har sammenhengende permanent vinterstaking fra Schulzhytta og helt til Nedalshytta.

Les mer på www.norgepaatvers.no

Turen har forskjellig start og sluttpunkt, så det er ikke anbefalt med egen bil. Turen starter i Stjørdal sentrum, og avsluttes ved Nedalshytta i Sylan. Det er bilvei helt fram til Nedalshytta i sommersesongen.

Til startpunkt i Stjørdal er det gode muligheter for transport med buss, fly eller tog.

Hjemreisen fra Nedalshytta er noe mer utfordrende, på sommeren er det mulig å bestille buss fra Nedalhytta på søndager, samt noen avganger med buss fra Væktarstua i Stugudalen, til Stjørdal stasjon eller Trondheim. De resterende dagene må du selv arrangere henting privat eller med taxi. Du kan kombinere buss og taxi, ved å ta taxi til Selbu eller Stjørdal.