Har du lyst til å få en smakebit av Stølsheimen, overnatte på ei hytte og oppleve en fabelaktig utsikt uten å måtte legge ut på langtur. Da bør du prøve denne rundturen fra Arnafjord via Vatnane og tilbake igjen. Du skal 900 høydemeter opp, og i snøsmeltingen må du være obs på mye vann i elven som renner fra Vatnavatni.

Turen kan du ta som en dagstur, eller du legger inn en overnatting på DNT-hytta Vatnane.

Første dag følger du stien fra Tenne i Arnafjord opp dalen vestover. Stien starter til venstre for et lite grustak, og det bærer raskt oppover. Stien slynger seg opp gjennom gran- bjørkeskog som etterhvert går over i småskog, kratt og lyng. Du ser fjorden, hører brusende fosser og sprudlende bekker. Ved Fossesete kommer du tett innpå et av fossefallene. Når du kommer til Vatnavatni (808 moh) følger du stien til høyre og nordover videre til Vatnane.

På Vatnane er godt å sette seg i solveggen etter å ha svettet seg opp en sommerdag, eller på ski i sørpeføre en nydelig ettermiddag om våren. Hytta er utstyrt med alt du trenger for å lage et skikkelig herremåltid på kvelden, men husk at du må ta med maten du skal lage selv.

Neste dag følger du stien nordøstover mot Rosete, hvor du videre går på god sti ned til Arnafjord. Det er flott utsikt over Arnafjorden og Sognefjorden på store deler av denne ruta.

Ønsker du en litt lenger tur kan du alternativt følge stien som går nordover ut til spissen av platået på Fagerdalshalvøya som stuper ned i Sognefjorden. Tar du også turen oppom Fagerdalsnipa (1245 moh.) kan du nyte den spektakulære ustikten ned i Finnafjorden. Ytterst på platået har du uansett strålende utsikt hele den bratte veien ned til Arnafjorden og tilbake til Arnafjord. Derfra følger du veien tilbake til Tenne hvis du har parkert bilen der.

Med buss fra Voss eller med egen bil langs Rv13 over Vikafjell til Vik og videre til Arnafjord.

Sjekk skyss sin ruteplanlegger for buss- og båt til Tenne og Arnefjord