Sikksakk mellom hengebroer opp Otra fra Kvadraturen til Vikeland

• Middels krevende sykkeltur

Innledning

En litt annerledes sykkeltur der du sneier deg opp gjennom Otra på de fem hengebruene som fins sør for Vikeland hovedgård. Med innlagt besøk på Moseid bakeri på Mosby og Liberman bakeri på Vikeland. Naturlig pause på vakre Vikeland hovedgård.

Veibeskrivelse

Starte ved Tønnefabrikken eller der omkring og sykle over den gamle Lundsbrua. Følge den merkede sykkelveien i Elvegata og videre til Rådhusgata. Så kjører du rett frem og over torget men tar til høyre opp Kirkegata rett før Domkirka. Ta rett frem frem til du er i Tordenskjoldsgate og da tar du til venstre på sykkelveien der. Sykle forbi slottet og ta så til høyre sykkelveien under E18 merket Evje. Sykle så g/s veien hele veien til Strai.

Ta inn veien rett før Torridal barneskole. Passer kirka og hold rett frem på den smale veien til du kjører GS vei bratt ned til elva. . Du ser hengebrua et par hundre meter foran deg og tar den første hengebrua over til Hagen.

Sykle så videre til Haus der du ser neste sykkelvei som går til Mosby. Når du kommer over der tar du mot høyre og sykler til høyre igjen GS vei så du kommer under rundkjøringa. Ta videre mot Vennesla og stikk så innom Moseid bakeri som ligger langs veien ca 300 meter fra rundkjøringa.

Så kan du sykle videre inn ved bakeriet og komme ut på Ravnåsveien. Se kart. Sykle til Ravnås som er ca. 2 km fra Mosby. Ta så neste hengebru over til Kvarstein. Den ligger mellom to hus/ gården til høyre etter Ravnåsskiltet. Gå rett frem mot riksveien etter at brua er passert.

Så kan du jo stoppe på¨Skisland butikk på Kvarstein og ta med noe mat til en lunch på Vikeland hovedgård?

Når du sykler nedover neste bakke treffer du på neste hengebru i Nabbesvingen og du kommer til Skibbua langs Ravnåsveien. Sykle så opp bakken til Heisel som ligger ved Lindekleiv. Rett før bakketoppen tar du veien til høyre merket Heisel. Sykle bratt svingete ned mot Otra og her ser du siste hengebru. Sykle over og sykle opp Lundekleiva litt til du ser skiltingen til Vigeland hovedgård. Her kan en nyte naturen og ta et velfortjent bad. Restuaranten er kanskje åpen?

Etterpå tar du den fine sykkelveien opp bakken like bak Vikeland hovedgård. Du kommer så opp til et industriområde. Sykle først mot venstre og så mot Riksveien og litt norover mot Huntonit der g/s vei går under riksveien. Sykle sørover og ca. 300 meter etter undergangen ligger Liberman bakeri. Så kan en jo sykle tilbake samme vei eller ta gamle Lundekleiva ned til hengebrua ved Heisel.

Søddalssida er vakrere der en sykler hele tida tett mot elva. Men skulderen er bare 10 cm enkelte steder så Straisiden langs Setesdalsveien er tryggest med egen GS sti.

God tur!

Ut appen for god navigering

Husk å laste ned ut appen. Skru på filtrene og få frem blå prikk hvor du er. Trykk på denne turen og blå prikk legger seg oppå gpx sporene på kartet.