Vaslagskardet

• TID en vei, uten pauser .: 45 min
  • Parkering .: Sørvågen bilde 2,3 - mellom Perviktunnelen og Best Vaslag
  • Start .: SE parkering
  • Beskrivelse .: Du kjører til Sørvågen, mellom Perviktunnelen og Bensinstasjonen på Vaslag, følger du merket sti opp til Vaslagskaret
  • Henstiller til alle som skal ferdes i skog og mark, at vi tar hensyn til dyr og fugler, til di som jakter i tiden 1 sept -23 des ( elg 25.09-23.12 ), det er fri ferdsel hele året i utmark, alle som ferdes i skog og mark har plikter og rettigheter. Oppfordrer alle som skal på tur i jakt tia, til å gå feks mellom 11.00 og 15.00. Husk Bålforbud 15. april - 15. september og Båndtvang 1. apri - 20. august.. Respekter privat eiendom
  • Det er imidlertid viktig å huske på at all ferdsel er på eget ansvar og risiko, og at man skal nyte naturen på en trygg og god måte.
  • Hva bør man ha i sekken? En god sekk. Rikelig med mat og drikke. Toalettpapir, førstehjelpsskrin, antibac-servietter, gnagsårplaster, solbriller/solkrem, powerbank (for lengere turer) Kompas og sitteunderlag. Tørre sokker og en tørr ull-overdel kan også være lurt å ha med, så slipper man å bli kald når man har gått seg svett. Kaffe er jo et must på tur! Generelt
  • Alle har lov til å ferdes og oppholde seg i utmarka i Norge. Allemannsretten er et gratis fellesgode og en del av vår kulturarv. Den gir deg rett til å bruke utmarka, uavhengig av hvem som er grunneier.
  • Ved hoggormbitt er det anbefalt å holde bittstedet høyt og å være i ro. Man skal la selve bittstedet være i fred, og ikke binde eller forsøke å fjerne gift fra sårene. Barn og personer med tidlige symptomer anbefales å oppsøke lege/sykehus. Ved alvorlige reaksjoner som nedsatt bevissthet, skal man kontakte 113.

Fra bensinstasjonen på Vaslag til Sørvågen er det 1.3 km mot Sunde

Start og parkering Sørvågen, mellom Perviktunnelen og Vaslag (bensinstasjon)