Fra Hauketo til utsiktstårnet på Grønliåsen i Sørmarka

Grønliåsen mellom Oslo og Oppegård er et svært populært område for nærturer. Her finner du et 19 meter høyt utsiktstårn som tar deg akkurat over tretoppene slik at du får fantastisk utsikt i nesten alle retninger. Herfra får du god oversikt over Sofiemyr mot sørvest, og mot Nesodden og Oslofjorden mot nordvest. Kjente topper som Skaugumsåsen, Kolsåstoppen og Tryvannshøgda ligger som profiler i horisonten. Men fra tårnet kan du se enda lenger, helt til Buskerud og Telemark faktisk. Østover ligger Østmarka så langs øyet kan se.

Grønliåsen er et populært turområde, så til utsiktstårnet kan du komme fra mange kanter, enten det er Sofiemyr, Bjørndal eller Hauketo. Denne turen starter ved overgangen over Nedre Prinsdals vei rett ved siden av Hauketo stasjon. Etter du har passert over veien holder du mot høyre og fortsetter oppover Øvre Prinsdals vei noen hundre meter. Du passerer Elverhøy barnehage på din venstre side, og tar inn på gangveien til venstre gjennom skogen rett på baksiden av barnehagen. Etter et kort stykke kommer du til en blokk i Nebbejordet borettslag, som du går opp til og forbi på høyre siden.

Fortsett kort stykke mot det gule grendehuset, og hold mot venstre og ut på parkeringsplass. Her tar du til høyre og fortsetter opp til rundkjøringen. Hold mot venstre og inn på Bjørnerudveien. Du passerer bussholdeplassen Nebbejordet og etter rundt 100 meter ser du blåmerket sti som starter på høyde side. Den blåmerkede stien tar deg helt til utsiktstårnet.

Etter noen få meter inn på stien kommer du til grusvei. Her tar du først til venstre før du finner igjen den blåmerkede stien etter noen meter inn til høyre. Stien går i relativt flatt og lettgått terreng, men som kan være vått og sølete selv etter små mengder regn. Du går nå på Oldtidsveien som er fredet. På denne stien har folk ferdes siden vikingtiden, og du passerer etter hvert flere gravrøyser fra jernalderen. Fornminnene ligger tett over Grønliåsen, som et tegn på hvor viktig denne ferdselsveien en gang har vært.

Etter nærmere en kilometer på den blåmerkede stien går det gradvis mer i motbakke og lett stigning. Skogen rundt deg bærer nå i større grad preg av å være sparsommelig furuskog, og stien går for det meste rett på fjellet. Stien flater ut igjen mot toppen, som du kommer til etter ca. 3 kilometer fra starten av turen. Toppen av Grønliåsen er flat og fin, i lett terreng. Herfra går det i svak nedoverbakke i ytterligere 1 kilometer til du ser det høyre utsiktstårnet mellom trærne på din venstre side.

Utsiktstårnet er bygd i flere etasjer slik at du ikke må helt til topps for å få litt utsikt.

Det er ikke offentlig parkeringsplass ved startstedet. Du anbefales å bruke kollektivtransport for å komme til startstedet.

Nærmeste bussholdeplasser er Ljabru Hovedgård og Hauketo stasjon, i kort avstand fra gangbro over Nedre Prinsdals vei. Du kan også ta buss til holdeplassen Nebbejordet, i underkant av 100 meter fra start av blåmerket sti.