Padling på Kynna, Finnskogen

• Enkel padletur
  • 2 dager
  • Sesong: Mai - okt

Kynna er et vassdrag i Finnskogen ideell for padleturer med kano og kajakk. Padleturen byr på avlange innsjøer og smale elveløp som snirkler seg gjennom skogen. Her kommer du tett på naturen, spesielt på de smale elveløpene. Er du heldig og stille kan du oppleve fugler og bever på nært hold. Kynna er snilt vassdrag med nesten ingen stryk. Det gjør at den er lettpadlet og ideell for familier og de som ikke har padlet så mye.

Langs Kynna finner du tilrettelagte leirplasser for rasting og overnatting. Flere steder finner du også fine badeplasser. Kynna har tidligere vært brukt til fløting av tømmer og i vassdraget er det damanlegg og andre synlige tegn på dette. Er du interessert i kultur og historie og ønsker å gjøre deg mer kjent med Finnskogen er det ikke lange kjøre- eller sykkelturen til Risberget og Gravberget. Begge stedene er vel verdt et besøk.

Kynna er den perfekte helgeturen. Med ca. 20 km padlebar strekning kan du legge opp til tur med en overnatting og 1-2 padledager. Effektiv padletid er ca. 6-8 timer, men dette avhenger flere faktorer, som kano/kajakk, teknikk/form og vannstand.

Det finnes flere alternative start- og sluttpunkter som gjør at du kan bestemme lengden og varigheten på padleturen. Langs hele Kynna går det skogsbilveier. Disse er også skiltet som sykkelrute. Veiene gjør at det lett og bringe og hente kano og mannskap langs hele ruten. Veiene bidrar også til en ekstra trygghet dersom det skulle skje noe.

Ved Kynnabrua og på leirplassen ved Holsjøen er det tilrettelagt brygge for rullestolbrukere (se bilde 6/16). Leiplassen ved Holsjøen har utedo tilpasset rullestolbrukere.

Vannnstand

Kynna er avhengig av at det ikke blir for tørt i været. Langvarig fint vær gjør at vannstanden blir lav. Da blir det mye draging/løfing av kano over tørre og enkelte steder gjørmete områder (vannstand på under 5m3 i sekundet på målestasjon). Derfor kan Kynna være best å padle på våren og f orsommeren (mai-juni) og på høsten. Følg med på været når du planlegger en padletur på Kynna. NVE har en målestasjon som måler vannstand i Flisaelva. Det er ikke lange avstanden mellom Kynna og Flisaelva, så denne målestasjonen gir god indikasjon på vannstanden i Kynna. Denne målingen er det lenket til her!

Den strekningen som trenger mest vann for å padles er elvestrekningen mellom Kynndammen Nord (Elverum kommune) og Silksjøen. Dette er en strekning med mye stein. Når vannstanden er lav blir det mye bæring og fare for skade på kano/kajakk. For at det skal kunne padles greit her bør vannføringen i Flisa være >60m3 i sekundet. Det fungerer også med vannføring på >40m3 (pass på steiner som kan skade kano/kajakk). Dette er ikke uvanlig i litt våte perioder. Denne strekningen går temmelig friskt dersom det er over 100m3. Viktig! Kynndammen Nord har et stryk/dropp. Derfor må du ikke padle igjennom før du har gått i land og tatt en befaring om du er i stand/dyktig nok til å padle igjennom. Se film fra Vaaler IF padlegruppa.

Det skal betydelig mindre vannstand til før det blir vanskelig å komme seg fra Silksjøen til Kynndammen Sør i Åsnes kommune. Når vannstanden går under 5m3 i sekundet må det påregnes en del draging og løfting av kano for å padle Kynna. Innsjøene vil være padlebare uansett.

Naturlige startpunk for en padletur på Kynna:

Kynnbrua: Her er det stor plass for parkering som også brukes til camping, campingvogner og bobil. På samme sted ligger Festplassen som brukes til samlinger og konserter ved noen anledninger gjennom året. Her finnes utedo og universalutformet brygge for å sette ut kano og Kajakk. For å komme til Kynnbrua tar du av Rv2 ved Braskereidfoss og følger skilt til Gravberget (Fv 491).

Silkesjøen: Ønsker du å forlenge turen litt kan du starte helt nord i Silkesjøen. Her ligger en vik med kort avstand til skogsbilveien. Her er det satt ut brygge slik at du kommer deg lett på sjøen med kano og kajakk. Det er det muligheter for å slå leir her også. På plassen er det rastebord, bålring og utedo. For å komme dit følger du samme veibeskrivelse som til Kynnbrua. Like før Kynnbrua tar du av til venstre og følger Silkesjøvegen til enden av Silkesjøen.

Kynnsjøen (Egen padletur)​: Helt sør i Kynnsjøen ligger Damtjenna (Elverum kommune). Her kan du sette ut kanoen og kajakken. Det er satt ut en brygge, som er skiltet fra veien (det står Damtjenna på skiltet). Veien ned er oppgradert slik at du kan skjøre bil helt ned. Det etableres nå (2024) en leirplass med gapahuk, utedo, bålplass tilrettelagt for bevegelseshemmede. Kynnsjøen utgjør sammen med flere andre små innsjøer nord for Kynndammen Nord et flott padelområdet for dagstur. Her finnes flere idylliske steder som er brukt som leirplasser. Vi anbefaler derfor å benytte Kynnsjøen til dagsturer uten å padle videre nedover vassdraget.

For å komme Kynnsjøen fra Elverum kjører du Rv25 mot Trysil og tar av til Sørskogbygda v/CircleK. I Sørskogbygda er det skiltet til en flott badeplass kalt Lisjøen. Følg skiltingen til badeplassen og du kommer til Kynndalsvegen. Ved Lisjøen er det bomveg videre (kr 50). Du betaler med Vipps eller kontant. Du kan også kjøre til Kynnsjøen fra Kynnbrua ved å følge Silkesjøveien videre nordover.

Naturlige sluttpunkt for padleturen:

Leirplass ved Sævsjøen; Dette er fin leirplass med plass til mange telt. Det er flere utebord, bålring/grill og utedo. Her er det også fint å bade. For å komme seg til og fra leirplassen ved Sævsjøen kan du følge veien nordover tilbake til Kynnbrua. Du kan også komme deg direkte til Flisa (Rv3) ved å kjøre motsatt vei. Når du passerer en bruen over Kynnbrua følger du veien rett frem i neste kryss. Da skal det være skiltet og relativt lett å finne veien videre. Det anbefales å ha tilgjengelig et kart. Det er mange skogsbilveier i området. Det er bomvei hvor du betaler via en SMS-løsning eller kontant. Se etter skilt langs veien.

Kynndammen i Åsnes: Her finner du et damanlegg, en hytte, utedo, utebord og bålring. En fin plass og et flott sted å avslutte turen. Det er også god plass til å telte. Steder er tilgjengelig via vei. Elven videre er ikke egnet for enkel padling, så dette er det endelige sluttpunktet for padleturen. Også her kan du kjøre/til fra i begge retninger. Nordover til Kynnbrua, eller så følger du veien sør-vest til Kilen og Fv 206. Se kart!

Merk: Flere av leirplassene langs Kynna er tilgjengelig via vei. Det er derfor enda flere muligheter for å starte turen enn de som er foreslått over. Ved å slå på "steder" i Ut-kartet finner du alle leirplassene langs Kynna.

Turbeskrivelse

I utgangspunktet er det greit å følge innsjøene og elveløpene nedstrøms. Det er likevel noe steder du trenger å være oppmerksom på under padleturen. I Kynnsjøen må du passe og komme deg over til Svenkebekksjøen der hvor to odder møter hverandre. UT-kartet viser dette punktet godt. Det finnes også noen steder hvor du bør være oppmerksom og lese terrenget for å se hvor elveløpet går videre. Som du ser på kartet deler Kynna seg i flere elveløp enkelte steder. Stort sett møtes de og skulle dukke opp en "blindvei" så kan det være nettopp her du møter på beveren.

Elvestrekningen fra Kynndammen (Elverum) til Silkesjøen er den mest krevende delen av Kynna. Her er det en del stryk og den går fort tørr i godværsperioder. Det er også høydforskjell fra Kynndammen Nord til elven under som gjør at du får et dropp - se lenke lenger oppe i teksten. Er du uerfaren bør du unngå den strekningen. Hvis du likevel ønsker å starte i Kynnsjøen, er det mulig å komme i land vest i Damtjenna (V/ Kynndammen Nord), og trille ned til leirplass og brygge nord i Silksjøen (må ha hjul med) på traktor- og skogsbilvei. Både i Damtjenna og i Silksjøen er det satt opp en brygge. Her er finner du en turbeskrivelse av trilleturen på mellom Damtjenna og Silksjøen.

Leie av kano og kajakk

Det finnes et godt leietilbud inkl. transport slik at du lett kan organsere en padletur på Kynna uten to biler og masse utstyr. Klikk på lenken for opplevkynna.no for mer informasjon.

Bomveier

Vi gjør oppmerksom på at veiene langs Kynna er bomveger hvor du må betale avgift for å kjøre med motorsykkel/bil/bobil. De som er bomveier er godt skiltet og har bomkasser med betalingsinformasjon (Vipps eller kontant). Det er jevnlige kontroller. På forhånd takk for at dere bidrar til vedlikehold av veiene langs Kynna! Bomselskapene langs Kynna er Kynndalsveiene SA Vipps #609125 og Søndre Elverum Skogsbilveier SA Vipps #104694.

Adkomst til Kynna er bekrevet i hovedteksten i forbindelse med beskrivelsen av naturlige start- og sluttpunkt langs Kynna. I tillegg til å kjøre via Braksereidfoss er det mulig å kjøre til Kynnbrua via Sørskogbygda og Risberget på Fv493. Kommer du fra Rv25 fra Trysil eller Elverum er Fv493 et greit alternativ.

Det går jevnlig buss mellom Elverum og Kongsvinger på Rv2, med stopp på Braskereidfoss og Våler. Derfra og opp til Kynnbrua er bussforbindelsen dårlig (Kun bestillingsbuss to dager i uken i sommerferien: tirsdag og fredag). Det går buss til Sørskogbygda fra Elverum. Se Hedmark Trafikk og EnTur for rutetider.