Tømmerhammar fra Årabrot - Storslagent ved byen

Vi starter turen fra nordsida av gocartbanen på Årabrot. Kan enten gå fra nordvestre flomlysmast mot et nedlagt sandtak og følger herfra en traktorveg som etter noen få meter går over i sti. Stien går oppover mot høydedraget som går langs bossplassen. Eller ved skiltet rett opp bergene og inn på sti. Når vi kommer ut av skogen, ser vi Tømmerhammar i nord. Det er fornuftig å merke seg hvor vi kom ut av skogen, slik at vi finner dette punktet igjen på vei tilbake. Stien til Tømmerhammer er merket. Det er noen våte partier, så gode sko er å anbefale. Terrenget er småkupert og gjennomskåret av små daler på tvers av gangretningen, men uten at dette byr på problemer.

Den korteste løypa går fra Førland, her går vi på grus/oljegrus mye av vegen. Parker langs Førlandsvegen, og ikke kjør inn på tunet der turstien starter, ved en rød løe. Følg grus/oljegrusvegen ca 1 km vestover til den vestligste enga. I den vestligste delen av enga viser en åpning i steingarden der stien begynner. Gå i utkanten av enga. Stien er ikke merket, men godt synlig til toppen av Tømmerhammar som ligg 95 m.o.h. og byr på en storslagen utsikt.

Merking/skilting: Merket med skilt og røde pinner fra Årabrot, noen skilt fra Førland. Gangtid: Ca 2 timer tur/retur fra Årabrot. Ca 1 time tur/retur fra Førland

Turbeskrivelse fra Førland

Tilkomst: Årabrot ca 10 min, Førland ca 20 min fra Haugesund.