Ragorunden, rundtur i Rago nasjonalpark

De fleste velger å starte denne rundturen fra Lakshol, men runden kan også gås i motsatt retning fra Litjsand. Fra Lakshol følger du rødmerket sti langs den krystallklare Storskogelva. En hengebru sørger for at du kommer deg over elva og mot Ragos villmark. Opp Nordskaret er det bratt og sleipt, men utsikten på toppen gir deg lønn for strevet. Videre innover er det bløtt og kupert, men god merking sørger for at du ikke går deg vill. Klopper sørger for at du kan gå tørrskodd store deler av turen. Etter om lag 9 kilometer når du Storskogvatnet, som vil være et naturlig stoppested for natten. Her er det muligheter både for telting og overnatting med tak over hodet. Husk at bålfyring kun må skje med medbrakt ved.

Turen videre går mot Sølvskarvatnan og langs Litlverivatnet i et mer fjellpreget landskap. Over Litlverivassforsen går du over kanskje Norges finest plasserte hengebro. Ragos beste utsikt får du fra Grisryggen et par hundre meter fra hengebroen. Her kan du både beskue den storslåtte Litlverivassforsen og nesten hele turen du har lagt bak deg. Etter nye 5 kilometers gange kommer man ned til Litjsand, og da er det ca. 2 kilometer å gå tilbake til bilen ved Lakshol.

Turen er fysisk krevende og setter krav til godt fottøy og klær etter forholdene. Vindtett jakke og bukse er et minimum. Har du med deg hund må du huske båndtvangen. Søppel må også tas med hjem igjen!

Ta av E6 ved Laksholveien, følg veien 5 km.