Historisk vandrerute Reisadalen (Saraelv - Ráisjávri)

• Svært krevende fottur
  • 3 dager
  • Sesong: Jun - okt

Denne turen er en av våre Historiske vandreruter. Et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren, som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv.

I flere tusen år har mennesker beveget seg gjennom landskapet i øvre Reisadalen, både til fots og i elva. Ferdsel og bruk av landskapet har etterlatt seg synlige og usynlige spor i land - skapet i form av stedsnavn, kulturminner og historier. Historisk vandrerute Reisadalen går fra Saraelv, langs Reisaelvas bredde, til elvas kilde ved Reisavannet/ Ráisjávri i Nordreisa kommune.

Les mer om Reisadalen og Historiske vandreruter ved å trykke på lenkene til høyre på siden.

RUTEBESKRIVELSE:

Ruta som utgjør Historisk vandrerute i Reisadalen går fra veis ende i Saraelv, langs Reisaelvas vestside, krysser over til østsiden ved Nedrefoss, via Imofossen og over fjellet inn mot Finnmarksvidda ved Ráisjavri/Reisavann. Total lengde er litt i underkant av 60 km. Fra Ráisjávri/Reisavann er det om lag 50 km til Kautokeino langs vei. Ruta kan følges fra Ráisjávri/ Reisavann i retning Saraelv, eller motsatt– fra Saraelv i retning Ráisjávri/Reisavann.

ETAPPE 1: Saraelv/Ovi Raishiin – Sieimma 9 km

ETAPPE 2: Sieimmastua – Nedrefoss 16 km

ETAPPE 3: Nedrefosshytta – Reisavann 30 km

Adkomst til Saraelv langs Fylkesvei 865 (Storslett-Bilto) og kommunal grusvei fra Bilto - Saraelv. Totalt ca 47 km en vei. Parkering ved snuplassen, Ovii Raishiin eller ved parkering øvre Kirkestilla.