Espehaugen 244moh - Risør's Kommunetopp

• Sesong: Apr - nov

Turen til Espehaugen går på gammel traktorvei og sti opp til toppen som er merket rødt på de vanskeligste partiene. Fra toppen og ned så er stien mer utydelig, men merket bedre.

Ordet  "Espe" kommer av Osp. I flertal så sier man Espe. I området rundt Espehaugen er det mye lauvtrær. Vabrua har opprinnelse til Va, det å vade over en bekk f.eks. Bro var nok ikke nødvendig her før man skulle ha kjørevei for bil.

Fra gammelt av gikk man til Espehaugen for å se på soloppgangen, dette går desverre ikke lenger da toppen har grodd igjen.

Turen starter inn ved Moland gårdene, man parkerer ved bommen og følger veien innover. Går langs E18 ett lite stykke. Holder venstre i første kryss på en velteplass. Når man har passert Vabrua så går det en traktorvei inn til venstre rett ved en maurtue. Herfra går man på traktorslepe og sti mot toppen. Øvre del av stien er rødmerket mot toppen på de stedene hvor den forsvinner litt i lyngen slik at den blir tydelig å følge. På toppen står det en varde som markerer Risør's Høyeste punkt.

Videre fra toppen og ned sikter man på en forhøyning med ett bål ca 50meter fra varden, derifra kan man følge rødmerker ned igjen. På vei ned vil man komme til "Hytta" - Drifta , hvor man også vil se murene etter en stall. Står man ved hytta så kan man skimte horisonten mellom trærne. Går man litt utfor stien her så vil man kunne få en god utsikt mot Akland og områdene rundt.

Videre ned i bakkene kommer man til ett stikryss med mye stein i starten, her kommer man inn på starten av gamle vegårsheiveien som går til Fossen i bunn av Eksjø. Går litt til og så kommer man til ett område det har vært drift som det er ganske åpent. følger dalen ned og ender opp på Molandsgårdene igjen

God Tur ;)

Kjør inn til gårdene på Moland, parker i veikryss innerst ved bommen.