Storsåta fra Liane

Fra bussholdeplassen "Li" går du litt lenger i retning Flaktveit og så inn veien mot Hjortland. Grusveien går parallelt med Hjortlandsveien og elven. Ca. 100 meter etter at du har krysset elven finner du en sti som går opp til høyre, ved siden av en bekk. Følg stien opp gjennom skogen. Ikke lenge etter at du er ute av skogen ankommer du stikrysset under kraftlinjene. Hold deg på nedsiden av strømmasten som står på åpent svaberg og finn stien som krysser under kraftlinjen som kommer opp fjellsiden fra nord-øst. Denne stien tar deg rett opp til toppen av Storsåta.

Følg stien mot vest og over Nukane. Når du kommer til Stornipa svinger du mot nordvest. Ta en kjapp avstikker på Stornipa, det er siste utsikten før nedstigningen. Så fortsetter du mot nordvest langs eggen til du kommer ned til bebyggelsen. Gå langs de store blokkene til du kommer til gå-/sykkelveien parallelt med Barkaleitet/Rollandslia. Her er det to muligheter:

Kom du med buss så er det mest sannsynlig bedre for deg å gå til Åsane terminal med sine mange avganger for å ta buss tilbake; i så fall følger du gangveien til venstre forbi Kiwi-butikken til Rollandskrysset. Herfra er det kort vei til Åsane terminal på andre siden av broen over Åsaneveien/E39.

Brukte du derimot egen bil og har parkert i nærheten av der turen begynte så tar du tunnelen under Barkaleitet og går forbi fotballbanen på andre siden. Ta så til høyre, gå langs fotballbanen og fortsett i samme retning mot bebyggelsen. Du krysser høydedraget på veien (Åmundsleitet). I krysset på andre siden går du rett frem mot Åmundssvingen, som så svinger til høyre og går ned på nordsiden mot Liavegen. GPS-sporet i kartet over viser denne varianten.

Reiser du med bil kan du parkere i industriområdet i nærheten av turstart og følge turbeskrivelsen tilbake dit.

Turen starter ved bussholdeplassen “Li” i Åsane. Du kan reise dit med buss nr 4 fra byen og det tar mindre enn en halv time. For returen er det beskrevet hvordan du finner bussholdeplassene Rollandskrysset og Åsane terminal med sine jevnlige bussforbindelser i alle retninger. Sjekk alltid gjeldende busstider på www.skyss.no.