Tangen fort

Turen ut til Tangen starter ved parkeringsplassen ved Skipperhuset i Langesund, ved starten av Tangenveien. Dette er den nærmeste parkeringsplassen for å komme til Tangen. For funksjonshemmede er det også parkeringsplass ved enden av Tangenveien, rett ved vindelbrua til Tangen. Forøvrig kan man jo strate hvor som helst i Langesund.

Turen starter ved å gå oppover den asfalterte Tangenveien til den nyrestaurerte vindelbrua som fører inn til det nedlagte kystfortet.

Rett under brua går det ei trebru ned til Hesteklova, som er ei kløft tvers over Langesundstangen. Denne kan man følge vestover mot Steinvika, eller østover mot Furustranda og treffer direkte på Bambles kyststi.

Rett ved brua er det infotavle om Langesundstangen.

Etter brua går det en flat og fin grusvei frem til tuppen av Tangen med fantastisk utsikt over Skagerak fra Helgeroa til Jomfruland. Her er det flere bord og benker for rasting. Stedet er rett over restene av det gamle kystfortet, og det finnes mange andre rester rundt om på tangen.

Det går mange stier på kryss og tvers på hele tangen og det kan være vel verd å gå på oppdagelsestur. Kyststien gjennom Bamble går rundt hele Tangen. Å følge denne er også et fint alternativ.

Langesundstangen er naturreservat med egne krav til hvordan man kan bruke området.

Hele strekningen er laget med universell utforming og ble oppgradert for dette formålet i 2019. Da ble det også inkludert en avstikker til vestsiden av Tangen. Denne kan nås ved ta til venstre ca 100 m før utsiktspunktet. Her er det også en fantastisk utsikt over Bambleskjærgården.

Kjør mot Langesund sentrum og følg skilting ut mot parkering på Tangen. Parkering ved Skipperhuset, der Tangenveien starter Parkering for funksjonshemmede ved toppen av Tangenveien. Eventuelt kan en parkere i sentrum for å få en lengre tur.