Bru kultursti

Tur og kultur i skjønn forening
På tvers av øya Bru går det en kultursti som i innhold og plassering er unik i sitt slag. Kulturstien ble åpnet i 2008 i forbindelse med Stavangers posisjon som europeisk kulturhovedstad. 15 spesielle kunstverk ble plassert i terrenget, og disse gir den dag i dag uventede impulser langs den tre kilometer lange løypa. Siden åpningen har stien vært i daglig bruk, og flere tusen har besøkt stedet.

Turen starter i tunet på Kulturbruk 44/4. Her er god parkeringsplass og en oppslagstavle med kart som viser turløype og plassering av de 15 kunstverkene. Landskapskunsten kalles ”Horisonter og fragmenter” og er et samarbeid og samspill mellom forfatter/ord og kunstner/landskapskunst. De kunstneriske grepene i landskapet er stedsspesifikke og tar hensyn til omgivelsene.

Kulturløypa går forbi kulturminner, en gammel boplass og gravrøyser. Det er et unikt kulturlandskap med skog, hage, beiteområder og kystlandskap. Stien ender opp på Bruhåve. Her er det plassert en kongestol i granitt som du kan sette deg i og nyte den fantastiske utsikten ca. 40 moh., før du rusler tilbake langs kjerreveien.

God parkeringsplass i tunet på Kulturbruk 44/4.

Løype: Turvei og tursti. Lengde 5,8 km.

Severdigheter: De forskjellige kunstverkene.

Båndtvang hele året.

Kart: Norge-serien Stavanger 1: 50 000

Med bil fra Stavanger. Kjør gjennom den første undersjøiske tunnelen i retning Rennesøy på E39. Ta av ved den gamle bomstasjonen på Sokn, skiltet «Bru». Følg veien helt ned til kaien på Bru og hold mot høyre. Det siste stykket er godt skiltet.