SignaTUR Romsdalstien

• Krevende fottur
  • 5 dager
  • Sesong: Jun - sep

Minst én gang i livet bør du unne deg en SignaTUR. SignaTUR er en samling av Norges ypperste langturer – nøye utvalgt, kvalitetssikret og varmt anbefalt av DNT. Rutene er skiltet og går langs Turistforeningens T- merkede stier.

SignaTUR Romsdalstien

Romsdalstien starter rett ved fergekaia på Åfarnes ved Romsdalsfjorden i vest, gjennom frodige daler og over noen av de de mest majestetiske fjelltoppene i Norge. Åfarnes har god forbindelse med buss fra både Molde og Åndalsnes. Dagsetapper fra 3 til 6 timer gjør turen overkommelig for mange, men det er til dels krevende terreng, med stein og mange høydemeter. Spesielt etappen fra Måsvassbu til Vasstindbu byr på en krevende steinur, spesielt under våte forhold. P.g.a. snøforhold på deler av turen og åpningsdato for Måsvassbu anbefaler vi turen fra siste uka i juni og ut september.

Alle hyttene har senger som kan bestilles. I høysesong (juli) og helger anbefaler vi å bestille på Vasstindbu og Svartvassbu p.g.a. små hytter og begrenset kapasitet.

RUTEBESKRIVELSE: Romsdalstien - Romsdalsfjella på tvers - 5 dager - 50 km

Dag 1: Åfarnes - Skorgedalsbu, 15 km, 5-6 timer Fra Åfarnes fergekai. Følg skilting over hovedveien og videre gjennom byggefeltet. Selve stien starter ved Åfarnes Stadion. På god sti oppover lia til Myrsetsetra og Herjevatnet. Vest for Herjevatnet skilt til Skorgedalen. På opparbeidet turvei som går over til sti fram til Nesskaret. Herfra gjennom skog ned mot Selseterdalen i retning Nygardstølen. Så langs østsida av Selsetervatnet fram til elveosen og helårsbrua sør for vatnet.Skorgedalsbu ligger på en høyde, Kjerringhaugen syd for Selsetervatnet. Skilt til Måsvassbu (14 km) og Skorgedalsbu (600 m) rett sør for brua nær parkeringsplassn.

Dag 2: Skorgedalsbu - Måsvassbu, 14 km, 6-7 timer Skorgedalsbu ligger på Kjerringhaugen, ca. 20 min (1 km) vest for parkeringsplassen i Skorgedalen. Herfra på helårsbru over elva fra Selsetervatnet. Forbi Fuglehaugen hyttefelt langs T-merket sti på nordsida av Ljøsåa. Her kan det være litt vanskelig å se stien over noen myrområder. Nordøstover til Nordvikstølen der elva krysses på sommerbru. Videre på tydelig sti på sørsida av elva gjennom småskog med noe myr. Fine kulper og fosser før Ingridsetra. Stidele til Måsvassbu og Indre Breivika her. Fra stidelet, kryss elva på helårsbro og følg sti videre nordover til Såteskaret og Såtevatnet som rundes på nordsida. Så østover i lett terreng til Måsskaret med stidele til Måsvassbu og Skrokken.

Dag 3: Måsvassbu - Vasstinbu, 10 km, 5 timer Fra Måsvassbu nordøstover forbi sikringshytta og stidelet til Langedalen til elveoset med helårsbru. Videre forbi stikrysset til Hen (Isfjorden) og østover opp lia inn til Mørkvassbotn nord for Klauva. Stien krysser elva før Mørkvatnet. Videre opp en bratt, grov ur til Mørkvasskardet nesten 1000 moh. Ned og rundt Falkhammaren og til nordenden av Kjøvdalsvatnet. Elveoset steingås lett i nordenden av vannet. Stidelet til Kavli gjennom Kjøvskardet passeres. Stien svinger seg meget bratt opp i grov ur i fjellsida nord for Vasstindan. Denne lia er krevende med tildels løs stein. Spesielt under mye nedbør kan ura være en utfordring og man må ta tiden til hjelp. I 1140 meters høyde dreier vardingen østover fram til hytta som ligger på bandet mellom Vasstindan og Kalvgjeltinden. Flott rundskue fra hytta, særlig solnedgangene er praktfulle.

Dag 4: Vasstindbu - Svartvassbu, 8 km, 5 timer Denne dagen går turen virkelig inn i de alpine Romsdalsfjella. Litt øst for hytta tar stien bratt nedover ura mot Horndalen. Etter hvert slakere og over bekken fra Melkallvatna like ved stikrysset til Vistdalsheia. Litt kronglet sti vestover til Visa som steingås nord for Slenesvatnet. Svak stigning østover til det etter hvert går meget bratt opp mot ryggen til Styggeværshaugen. I ca. 900 m høyde dreier ruta nordover og opp på fjellryggen. Ruta går helt oppe på ryggen som dreier mot sørøst i 1100 meters høyde og krysser over til Nordre Gråfjell. I finvær kan en avstikker langs ryggen til Søndre Gråfjell og Helvetestinden gi en fin opplevelse. Fra Nordre Gråfjell slynger stien seg ned ryggen mot sørsørøst i ur, over en liten haug før stikrysset mot Meringdalen og Grøvdal like ved den østligste hytta (sikringshytta). Hovedhytta ligger lengre nede mot vannet.

Dag 5: Svartvassbu - Grøvdal (Isfjorden), 6 km, 2,5 timer Vil du gjennomføre turen på fire dager i stedet for fem er dette etappen som er enklest å hoppe over. På grunn av bratt fonn sør for Svartevatnet anbefales ikke snarveien gjennom elvedalen ned til Grøvdalen, spesielt ikke tidlig på sesongen. Fra sikringshytta skrår stien sørover forbi stidelet til Meringdalen og Vasstindbu og opp over toppen av Svartevasshøgda med nydelig utsikt. Bratt nedover, etterhvert langs bekken ned mot Nyheia. I skoggrensa dreier stien mot øst i grov ur ned til elva. Her steingås elva fra Hoemsskaret. Elva og krysningsstedet forandres fra år til år på grunn av store skred som går her hver vinter. Varder på begge sider av elva. Stidele til Hoemsbu sør for elva. Videre på god sti ned skogkledd li ned til Rabben med parkeringsplass. 2-2,5 t langs veien til Isfjorden sentrum herfra (ikke medregnet i gangtida). For transport til Isfjorden eller Åndalsnes, ring Rauma Taxi, tlf: 71 22 15 55

Turen kan gås i begge retninger.

Tog/bil til Åndalsnes eller fly til Molde. Deretter buss til Åfarnes hvor turen starter. Søk Åndalsnes-Åfarnes eller Molde-Åfarnes på www.entur.no

Buss til Åfarnes. Se www.entur.no for rutetider. Taxi fra Grøvdalen etter turen. Merk at det ikke er dekning i Grøvdalen og at taxi bør forhåndsbestilles.