Topptur til Lisjeidtinden

• Krevende fottur
  • Sesong: Mai - sep

Dette er en tur som gir et fantastisk skue utover Mørsvikfjorden og bygdene der. Ta av ved nordre ende av Kobbskartunellen i Sildhopen og kjør gamle E6 (Riksvei 50) til Storeide vel 1 km videre oppover Kvanndalen. Stopp like før du kommer brua over elva fra Kvanndalen og fra Eiavantet og parker her. Følg så stien som du har et stykke oppover Kvanndalen langs elva. Kommer du noe unna elva blir det straks mere vekster , særlig på sensommeren . Det er lurt å følge høyresiden av elva oppover dalen, helt inn i dalen til du ser det lange svaet som vannet har laget. Gå på høyresiden av svadet, lenger ut mot høyre fra elva er det mye bregner og vanskelig å se hvor en setter foten. I tørrvær kan en enkelte steder gå selve svaet. Du fortsetter helt opp til skaret og her er det lett å gå. Det ser mye lengre ut til toppen enn det virkelig er. Du holder deg langs høgeste ryggen hele tiden og om litt får du virkelig nyte den utsikten. Her har du utsikt til Mørsry og inn til Indre Hamarøy også. Bygdene Mørsvikbotn, Sildhopen og Eidet kommer virkelig til sin rett herfra. "Ti på topp i Hamarøy" har satt ut klippetanga på toppen i 2016. Dette er en tur som ikke er å anbefale i regnvær da det blir skikkelig sleipt i marka og mellom stenene oppover kan det være hull som det er lett å sette føttene nedi. Ta det med ro, særlig på nedturen. Turen er rundt 8 km tur retur.

Ta av ved nordre ende av Kobbskartunellen i Sildhopen og kjør gamle E6 (Riksvei 50) vel 1 km fra Storeide oppover Kvanndalen. Stopp like før du kommer til ei bru og parker her.