Tårnrunden (4 km) i Furuberget

Tårnrunden i Furuberget er 4 kilometer. Den byr på utsikt og fine rasteplasser. Det populære turområdet i Hamars nærskog er også et naturreservat. Her fins det 16 rødlistede arter, og du går på kalkstein som er over 450 millioner år gammel. Her er det 4 km som beskrives.

Furuberget naturreservat ble fredet i 1933 på grunn av geologi og vegetasjon. Furuskog på kalkholdig grunn er en uvanlig naturtype i Skandinavia, og flere sjeldne planter har tilhold her. På riktig tid av året kan du for eksempel oppleve blomstringen til den sjeldne rødflangren. Ved parkeringsplassen kan geologiinteresserte studere fossiler og forkastninger på store steiner. I Furuberget har det en gang vært hele syv hoppbakker, og det vitner om at dette har vært et viktig friluftsområde langt tilbake i tid. Det er tett med stier her, noen store og mange små. Tårnrunden er merket med blå fliser.

Les nettsak om flere stirunder i Furuberget og informasjon om naturreservatet.

Tårnrunden 4 km: Følg grusvegen vestover fra Lyren, kryss lysløypa og ta opp til venstre. Det går bratt oppover. Du følger lysløypa opp til øvre vanntårn, fortsetter til høyre og rundt toppen. Forlat lysløypa og ta stien inn til venstre. Her i lia ser du mot gårdene på Jessnes, Furnesfjorden og Bangsberget. Følg stien vestover over hogstflata på toppen. Herfra er det utsikt til Helgøya og Tingnes. Stien går gjennom et lite hyttefelt og fortsetter litt i lysløypa før den tar en sving nordover. Du kommer ut i lysløypa ved «Merrabakken», følger sti til venstre og inn på Salamanderrunden, som går tilbake til parkeringen.

Alternativ: Du kan kombinere turen med Frøbergsberget. Stien dit krysser Vikervegen nord for øvre vanntårn.

Fra Vognvegen tar du inn Furubergvegen i rundkjøringa, kjør 1,2 km og sving opp Lyren. Parkeringsplass ved enden av vegen.