Knutshøe - Besseggens tøffe lillebror

Helt øst i Jotunheimen finner vi det flotte fjellet Knutshøe (1517 m.o.h.), den mindre kjente naboen til Besseggen. Turen byr på et variert terreng, nydelig natur og fantastiske utsiktspunkter.

OBS! Dette er en krevende tur med luftige partier. Følg stien, det er stup flere steder utenfor stien. Turen passer kun for fjellvante. Bruk kartsporet som veileder.

OBS! Det er Kongeørn som hekker på Knutshøe på våren og sommeren. For å unngå forstyrrelser anbefales det at du venter med turen til etter 1. juli.

Knutshøe er betegnet som en litt lettere tur enn Besseggen. Du kan gå til toppen, som tar rundt 2 timer eller du kan velge en rundtur som tar nærmere 5-6 timer. (For de med høydeskrekk kan et bratt parti i starten og ett i den siste stigningen opp mot toppen oppleves som utfordrende).

Turen starter ved Vargebakken langs fylkesvei 51, her er det et begrenset antall parkeringsmuligheter. Etter du har krysset elva Varga, er det godt skiltet mot en tydelig sti som følger deg til toppen.

Etter klyving i bratt parti på starten av oppstigningen følger du sti helt frem til det siste partiet før toppen, der du finner enda et bratt parti. Disse partiene, spesielt det første, er vanskelig for noen. Her er det ikke alle hunder som kommer opp — spesielt ikke uten hjelp.

NB! Hvis du har en stor og tung hund som ikke er vant til slik terreng, bør du velge en annen tur. Alternativt kan du gå opp/ned fra vestsiden av fjellryggen. Da blir turen lengre og du går via dalen til/fra.

Rundtur

Hvis du velger å ta turen som en rundtur følger du ryggen nordvest, helt til du kommer ned til Leirungsåi. Deretter velger du stien til venstre for å komme tilbake til startpunkt. Stien går oppover langs Leirungsdalen. Her er det fantastisk å ta en dukkert. Husk badetøy.

OBS! Følg stien på toppen av ryggen hele vegen. Det er ingen snarveg ned på sidene. Dyretråkkene ender i stup, og må ikke følges. Du må ha gode sko som sikrer godt feste. Turen egner seg best i god sikt og på tørt føre, og passer for fjellvante.

Enklest er bil til langs riksveg 51 over Valdresflya. Begrenset antall parkeringsplasser ved rasteplass. I sommersesongen går det buss mellom Beitostølen og Gjendesheim. Se www.entur.no for mer info.