En rundtur i Barnas Naturverden

• 4 dager
  • Sesong: Mai - sep

"Nordafor Dovrefjell og østenfor mektige Trollheimen" – i Jutulriket - ligger Barnas Naturverden, et spennende fjellområde hvor rutene mellom turisthyttene er tilpasset barneføttene. Du finner denne nesten bortgjemte naturskatten i Rennebu kommune, 85 km sør for Trondheim.

Dag 1 - Herverfallsetra - Hevertjønna, ca. 3 km

Turen starter på Heverfallsetra, og i setersesongen er det all grunn til å sette av noe her. Her er det seterdrift med vaskeekte budeie som serverer vafler og rømme av ypperste kvalitet. Her finnes også ku, sau, gris og andre dyr som dere kan besøke før ferden går til fjells. Det tar ikke lange stunden før stien leder deg over den frodige seterdalen, og snaufjellet åpner seg i all sin prakt. Etter et par kilometer langs delvis hellelagt sti dukker det første av i alt tre selehus frem. Her ved Hevertjønna får dere det første møtet om en svunnen tid.

Turisthytta Hevertjønna er et Selehus eller en rekonstruksjon av tømmerhusene pilegrimene overnattet i på vei til Nidaros. Denne og de to andre turisthyttene Damtjønna og Ramssjøen, er like og er bygget med ljorehull i taket og benker rundt et åpent ildsted. En atmosfære som absolutt kommer til å gjøre inntrykk på et åpent barnesinn. Hevertjønna er et flott fiskevann som kan by på mang en overraskelse på kroken.

Dag 2 - Hevertjønna - Damtjønna, ca. 5,5 km

Neste dag går turen fra Hevertjønna og videre til Damtjønna. Følg rødmerket sti nordover forbi Hevertjønna, og følg elveløpet ned til Gunnessætra. Følg ruta videre til du kommer midtveis ut på myra, hvor ruta deler seg. Her tar du av til høyre mot nordøst, og følger ruta videre ned til Damtjønna.

Dag 3 - Damtjønna - Ramssjøen, ca. 7,5 km

På tur til det siste "selehuset" følges merkaløypa tilbake til stidelet på myra, hvor du tar av østover og videre nordover mot Ramssjøen. Ta av vestlig retning ved stidelet like før du kommer til vannet. Hytta ligger vest for Ramssjøen.

Dag 4 - Ramssjøen - Heverfallsetra, ca. 12 km

Turens siste etappe er også den lengste, og her går man opp i høyfjellsterreng. Fra Ramssjøen følger man rødmerket rute sørover, og går gjennom skardet mellom Nørdsfjellet og Midtfjellet. Etter å ha passer gjennom skaret følger du ruta videre forbi Langvatnet, og videre til til Holmtjønna. Følg ruta til sørsiden av vannet, og følg ruta som går østover langs sørsiden av Holmtjønna. Passer gjennom skaret sør for Ramshøkallen, og følg ruta nedover til Hevertjønna. Herifra følger du samme sti som på dag 1 ned tilbake til startpunktet Heverfallsetra.

Kart: Turkart Trollheimen (1:75 000) dekker hele området. I tillegg finnes kartet Barnas Naturverden som dekker hele området godt. Det kan skaffes fra Berkåk turistkontor og Trondhjems Turistforening.

Med privat bil tar dere av sør for Ulsberg. Tar dere buss til Ulsberg, kan dere følge merket tursti fra E6 like sør for Ulsberg ned over Orkla og så oppover langs Hevra og fram til Heverfallsetra (4 km).

Det er mulig å ta buss til Ulsberg fra for eksempel Bergkåk, og det går tog til Bergkåk. Tar du buss til Ulsberg kan du følge merket tursti oppover langs Hevra og frem til Heverfallsetra (4 km).