Stanga på Sulusåsen

En kort tur, med litt stigning. Stanga på Sulusåsen syens godt i fra byen, på motsatt side av Lågen for tårnet på Jonsknuten.

For mange barn er dette en flott tur, litt bratt, litt i skog og vi kommer opp til en flott utsikt over byen, samtlidig som det er litt spennende med bygget og tårent der oppe.

Det er mange veier å gå,

1) som gir en turfølelse er å starte enten i Daniel Barthsvei, eller på Raumyr skole og gå opp til krysset med ved Daniel Barthsvei. Herfra følger du stien litt videre langs boligene, (du skal ikke ta stien mot Fauleplass). Etter få meter går det en sti opp siden. Denne er litt bratt, men det er ikke så langt.

Videre følger stien innover i skogen mens den fortsetter å stige. Etterhvert kommer vi inn på åpnere sletter og vi ser snart tårnet rett over oss.

Vi kommer opp til tårnet foran og kan fortsette litt rett frem for å nyte utsikte.

2) vi kan enten fortsette på stien fra Raumyr/ Daniel Barthsvei til vi kommer ut på veien opp til vanntårnet og Stretalia eler vi kan gå veien hele veien opp til toppen av bakken. På toppen av bakken, nesten rett ovenfor vanntårnet, står det skilt til "Stanga". Denne stien er brei og fin, det er en gruslagt sti.

Det sies at den ble anlagt den gangen det var planer om en paveljong og servering på Stanga. Dette ble jo aldri noe av, men det ligger starten på en fin skogsvei opp her. Det er ikke langt å gå opp fra denne siden og man kommer da inn på flata rett ved tårnet.

3) En lengre tur er å ta turen bort til Fauleplass først for så og følge stien bak selve Sulusåsen tilbake og komme til Stanga mot slutten av turen. Det er bare å følge skiltene til Fauleplass, og når du kommer til fjøset tar du av og innover skogen. Stien går fint på gjennom små daler og vi får utsikt mot Øvre Eiker og Drammen på veien.

Det er også labbet løyper hit gjennom vinteren. Så dette er et helårs turmål!

Startsted Daniel Barthsvei eller Raumyr skole. Det går også ann å starte på toppen av bakken ved vanntårnet.