Rusletur i Førde(Sveio) og Rex Garden

Følg anvisning til Førde Kirke for parkering (Eller parker ved butikken i sentrum)

Gå gjennom undergangen og du finner Kyrkjestien(nydelig steinskilt). Her ser du rester etter gammel demning og kraftproduksjon. Ta gjerne en pause her, idylliske benker er utplassert. Gamle flotte treer og bekken som slynger seg gjennom landskapet, dette er ett fantastisk flott sted. Gå forbi Sidespranget og følg den idylliske Elvastien ned til Prestabrygga, her finner du badeplass og sandvollballbane.

Følg Lauvnesstien langs sjøen, stien er lagt fint i terrenget. Når du kommer til den første figureren(ja hvilket dyr er det som gjemmer seg under rotveltet) går du opp i de første stiene til Rhondodendroparken Rex Garden som ble åpnet i 2014. Det er nå kommet mange stier som går på kryss og tvers i dette området. De første plantene kom i 2013 og i 2014 ble det plantet ut ca 1000 planter og det skal komme mange flere i 2015.

De flotte trefigurene er skåret ut med motorsag(!) og er laget av Kenneth Ravn Ottesen. Det er også mange fine steder å ta seg en pause og nyte det flotte område. Det finnes også lekeplass for ungene.

På oversiden av stiene kommer du ut i byggefeltet. Sving ut mot enden av Lauvneset og følg asfalt ned til sjøen. Her står statue av fru Fortuna. Her finner du Lauvnesstien igjen og følg den tilbake til Prestebrygga.

Fra Prestebrygga følger du grusveien ett stykke slik at du kan svinge til venste og komme ned til Sidespranget. Gå over broen og opp til asfalten. Dersom det er behov for litt mat ligger butikken til venstre, ellers følger du veien ned til sjøen. Her ligger flott kaianlegg og kafe som har åpent om sommeren. Følg Kjærlighetsstien, ved enden sving til høyre. Du kommer så ut på vei som føret opp til E39. Sving til venstre og følg gang og sykkelstien som går forbi Førde Skule med ballbinge. Fortsett videre og sving ned mot sentrum forbi butikken og ned sidespranget. Nå kan du velge mellom Kyrkjestien eller grusveien som går tilbake til Førde Kyrkje.

Stiene følger terrenget og er fint gruset. Noen bakker kan være bratte for rullestol.

Kveldstid vinter:
Lauvnesstien har belysning slik at det er mulig å gå kveldstur fra Førde Kyrkje via Lauvneset og Sidespranget til butikken. Videre til Bedehuset og tilbake til Førde Kyrkje.

Parker ved Førde Kyrkje (evnt i Førde Sentrum eller Kaien)