Fottur til Våttakammen fra Baklidammen, 286 moh.

Våttakammen er et av Bymarkas beste utsiktspunkt med flott utsikt over Ila og midtbyen. Det er kort avstand til bebyggelsen og Våttakammen er lett tilgjengelig fra Ila og nordlige deler av Byåsen. Våttakammen danner en karakteristisk profil når en ser mot marka fra byen.

En kan starte fra mange steder for å komme til Våttakammen. Vanlige startsteder er ved starten på Driftsvegen i storsvingen i Vestoppfarten, fra Gramskaret, fra Fagerlia/Schøningsdalen via Strandlinja og fra Baklidammen eller Gamle Bynesvei.

Denne turen går i variert terreng, langs vann, gjennom skog og krysser flere fine myrparti. Turen starter ved parkeringsplassen ved Baklidammen i Bymarka. Gå over demningen og følg sti videre nordover til Tømmerdalsveien. Kryss veien, og følg stien videre opp mot nord til like forbi Bakarseterhaugen, og følg hovedstien til høyre. Deretter går stien over Langdalen, og videre til Våttakammen.

Våttakammens historie
Navnet Våtta er brukt mange steder i landet, og i Trondheim har vi det for eksempel også i Solemsvåttan mellom Reppe og Jonsvatnet. Våttakammen var i flere hundre år en vardeplass og her ble det tent bål ved krig og ufred for å varsle om eventuelle farer. Bålet på Våttakammen var godt synlig på lang avstand.

Når et bål ble tent, gikk varslet videre til andre vardeplasser. Dermed var det mulig å informere om at faren var underveis. Siste gang ilden ble tent på Våttakammen var nyttårsaften 1999. Den gang gikk det fakkeltog opp til toppen, før flammen ble tent. Arrangør av denne seansen var Byåsen Historielag og Trondheim kommune.

Det er stor parkerinsplass ved sørsiden av Baklidammen. Fra Byåsen butikksenter følger du Fjellseterveien.

Det går buss hele veien opp til skistua, og busstoppet ved Baklidammen heter Baklia. For hyppigere bussavganger er det mulig å starte turen fra Byåsen butikksenter, og følge tursti opp til Baklidammen.