Frafjordhatten - ruvende topp i stølsheimen

Publisert av: Stavanger Turistforening

Krevende
    Mai - okt
Frafjordhatten er med sine 815 meter en av majestene i de ytre fjellstrøkene. Den ruver 300 meter over omgivelsene og utsikten fra toppen er imponerende, særlig mot sør og vest. Du ser både Nord-Jæren, Stavanger og Bokn-senderen. I nord og øst får du et flott rundskue over Frafjord- og Espedalsheiene.

Rundturen starter ved utleiehyttene nede ved Frafjordelvas utløp i fjorden. Stien er rødmerket (privat merking) og starter i lia like ovenfor parkeringsplassen. Merkene følger den gamle stølsveien opp til Frafjordstølen. Stien snor seg sakte oppover gjennom tett lauvskog med store prakteksemplarer av gamle eike- og lindetrær. I 450 meters høyde åpner landskapet seg og går over i en mektig lynghei med spor etter nedlagte støler.

Stien fortsetter på østsiden av vatnet Dypingen og begynner straks etter dette å stige opp mot Flæetjørn (625 m.o.h.) Stien forsetter langs vatnet til Murtedalen. Men skal du opp på selve Frafjordhatten, lønner det seg å gå opp skaret nord for Flæetjørn. Her krysser du en liten tverrdal før den siste oppstigningen mot toppen starter. Videre følger du små varder som viser en god trasé opp. Gå samme vei tilbake til du kommer til den lille tverrdalen Derfra går du til venstre ned skaret til Murtedalen hvor du møter stien igjen. Følg stien over brua til Kommedalsstølen og Kjærlighetsstien.

Siste etappe er Norddalen hvor det bokstavelig talt går nedover bakke. Enkelte partier i begynnelsen er ganske bratte, men stort sett går du på gammel og god stølsvei. Vel nede på Molaug må du gå på asfaltvei ca. 4 km tilbake til utleiehyttene ved fjorden. Er du lur, har du en ekstra bil eller sykkel stående på Molaug, så slipper du den siste timen på asfalt. Turen kan også gås i motsatt retning.

Rute:
Se kart for Kjærlighetsstien. Delvis merket sti i både skogs- og høyfjellsterreng. Ruta passer ikke for nybegynnere. 7-8 timer.

Fiske:
Fisk i de fleste vatn langs løypen. Fiskekortordning. Boks for selvbetjening plassert ved Øyren og nederst i Norddalen.

Båndtvang:
1.4 – 20. 8.

Bil eller buss på Rv 45 til Frafjord ca. 60 km fra Stavanger.  Parkering ved fjordhyttenei Frafjord eller ved bedehuset før brua på Molaug.