Leitjennfjellet/Vestknabbben og Ertekollen/Brillefjell (Seteråsen) på Mjøndalsskauen

Turen om Leitjennfjellet og Vestknabben med utgangspunkt MIF-hytta fører deg langs Leitjennsbekken opp til de vakre tjerna Nedre og Øvre Leitjenna og utsiktspunktet Leitjennfjell, 561 moh.

På Leitjennfjellet øst står en hvilebenk. Ved Øvre Leitjenn nord ligger en flott gapahuk oppsatt av Mjøndalen jeger- og fiskeforening som er til fritt bruk. Det går en umerka sti rundt hele vannet.

Videre går turen vestover, og bortom utsiktspunktene Røysa og Vestknabben. Så videre nordover til Gosen, hvor du kan ta nordover til Brillefjell og Ertekollen og så gå ned til Korsgårdgruvene og videre østover til MIF-hytta.
Eller fra Gosen følge runden videre nordøstover langs Nedbergdammane og ned mot Bekkestua, beliggende ved Storbekken som kommer ned fra Nedbergdammen.
Gosen sto for øvrig ferdig i 1897 og er regnet som den første private hytta i området. Den ble da kalt Fjellfrit. Tidligere lå det ei seter der som het Volden seter. Du kan også fra Gosen gå videre vestover til Kyrfjell, Fjelltuva og/eller Sirikjerke og videre til Vestfossen.

Et par hundre meter sør for krysset mot Gosen, øverst i Lorthøldalen, ligger Anne-Mari-stua, bygd i 1933 av Knut Pettersen, Kristian Pettersen og Henry «Dramsen» Kristiansen.
Like ved finner du ei kvistrøys og et kors. Sagnet sier at budeia Anne-Mari her reddet seg fra en bjørn som fulgte etter henne ved å gjemme seg under ei gryte som Dramsen benyttet under tjærebrenning. Stedet er oppkalt etter budeia, og kalles Anne-Mari-gryta. Hytta fikk også navn etter budeia. Korset er til minne om Anne-Mari, og på den plassen som gryta hadde stått, fikk jegere og fiskere det som vane å kaste kvister og steiner i en haug for å få god fangst.
Anne-Mari var budeie på Lorthølsetra, som ble flyttet til Nysetra lenger øst fordi det var så mange underjordiske ved Lorthølsetra som forstyrret seterfolket... Siden Nysetra var i bruk fra 1800, eller før, så har nok Anne-Mari vært budeie på 1700-tallet.

Turen om Ertekollen og Brillefjell (Seteråsen) kan også starte fra blåmerka sti i stikryss øst for Korsgårdseter (som ligger på den blåmerka stien mellom Dammyrtjenn på Sirikjerkeveien og Bremsetjenn). Du kan gå dit fra P på Sirikjerkeveien ved ferista nedenfor gården Dammyr. (En avstikker bortom gården anbefales, den blåmerka stien går også gjennom tunet der etter eierens ønske). Fra Korsgårdsetra-området/Korsgårdgruvene tar turen tar deg veldig bratt opp lia i delvis steinete lende til det flotte utsiktspunket Ertekollen, 505moh.

Like øst for Korsgårdsetra ligger den gamle Korsgård og Nedberg gruve, åpningen er lett synlig, like ved stikrysset. Ved Sakrishaugen rett nord for gruva ligger flere skjerp.

Fra Ertekollen kan du gå videre oppover til Brillefjell (feilaktig Seteråsen på noen kart), 589 moh. Før du kommer dit, går du gjennom et gjel og kommer til et stikryss beliggende ca. 200 meter fra Brillefjell. Ved dette stikrysset finnes et gammelt skilt fra den tid det gikk en MIF-sti her på 1950-tallet. På Brillefjell, 589 moh, er det noe gjengrodd, men fin utsikt vestover. Navnet Brillefjell, eller kortformen Brillene, kommer ikke av de to pyttene på Brillemyrene, men fordi fjellet fra dalen ser ut som en skallet mann med briller. Det er ikke så lett å se dette nå fordi det har vokst til med skog, men på vinteren kan en ane hvordan det en gang var. Navnet er gammelt, ved ny matrikkel etter kommunesplittelsen mellom Øvre og Nedre Eiker i 1885 heter skogeiendommen Brillefjell.

Gå tilbake til stikrysset og sørover til stikryss på Sæteråsen. Ta videre sørover til Gosen, stikryss. Fra Gosen kan du gå ned igjen via Nedbergdammane. Nedre Nedbergdammen ble bygd for å skaffe vann til cellulloseindustrien i Mjøndalen. Fra Gosen kan du også forlenge turen vestover til Kyrfjell, Fjelltuva og/eller Sirikjerke, eller ta inn på stien mot Vestknabben og Leitjenn.

Fra Dammyr kan du også som et alternativ følge den såkalte Vinterveien, den gamle tømmerveien som ble nyttet til frakt av tømmer fra skogen og ned til bygda, opp til Brillefjell og så ned til Ertekollen og videre ned til Korsgårdseter-området (veldig bratt og et steinete parti ned fra Ertekollen).

Det er også mulig å gå fra Øvre Fisketjenn P (på avstikker Slettfjellveien fra Sirikjerkeveien) og gå østover til Gosen (stikryss) og derfra videre nordover til Brillefjell.

Kart: Turkart Eiker Sør; Mjøndalsskauen - Sirikjerke 1 : 20 000. Kartet har mye god informasjon om området.

-Med bil til MIF-hytta, parkering. (Kjør Hagatjernsveien mellom Mjøndalen og Konnerud/Drammen og ta av ved skilt MIF-hytta. Grusvei.).
-Med bil til P-plass på Sirikjerkeveien, ved ferista ved gården Dammyr ved Dammyrtjenn.
-P ved Mjøndalen stasjon, eller Stadion, og følge skilting/merking gjennom bebyggelsen og opp åsen. Turene blir da lengre.
-Bil til Øvre Fisketjenn: Kjør Sirikjerkeveien/Såsenveien (bomvei, kun kortbetaling) til Krambudalskrysset, ta inn på Slettfjellveien og følg denne til Øvre Fisketjenn, P.

Tog eller buss til Mjøndalen stasjon, og følge skilting/merking gjennom bebyggelsen og opp åsen. Turene blir da mye lengre.