Rundtur Lutvann

• Sesong: Mai - nov

En tur rundt Lutvann gir deg både flotte naturopplevelser og ikke minst god utsikt ovar vannet.
Hele runden er merket med egne rundturskilt, så det er lett å finne frem.
Du kan starte i nordenden ved Badeplassen ved Lut. For å komme hit er det lettest å følge turveien inn fra Trosterud. Deretter følger du stien sørover på østsiden av vannet. Her er det tydelig sti oppover langs svarbergene. Det stiger en del, før du kommer inn i mer lukket skog.Underveis krysser du grensa for Hauktjern Friluftsområde. Det innebærer at du er i et område med spesielt stor verdi på grunn av flott natur. Helt urørt er det ikke, men vilt og vakkert.
Fortsett på stien til du kommer ned igjen i sørenden av vannet. Her er det et stort stikryss, der du følger skiltingen Rundtur Lutvann videre nordover på vestsiden. Bratt oppover i litt ulendt terreng. På vei oppover er det flere fint punkter å stoppe for å få utsikt. Det er også et rastebord der en kan slå seg ned med nistematen. Ruta går videre til du er ute på turveien i nordenden igjen. Er det sommer kan det jo kanskje være behov for en dukkert i vannet nå!
Rundturen går i noe krevende skogsterreng. Det er en fordel med gode tursko med godt grep.

Kjører du bil er det best å parkere ved Trosterud senter, og gå opp derfra.