3-dagerstur langs Lysefjorden: Kjerag - Langavatn - Flørli

• Svært krevende fottur
  • 2 dager
  • Sesong: Jun - okt

Lysefjorden er et mektig skue der den bukter seg dypt gjennom landskapet omgitt av stupbratte fjellvegger. Denne turen tar deg langs fjorden på sørsiden, over Kjerag og videre ut med utsikt til den berømte Preikestolen på andre siden av fjorden.

Lysebotn - Kjerag - Langavatn - Flørli

Dag 1: Fra parkeringsplass ved Øygardstølen går stien bratt opp svaberg, over fjellryggen og ned i Litle Storedalen. Stien går inn dalen og over en ny fjellrygg til Storedalen. Etter å ha besøkt Kjeragbolten og Nesatindane er stidelet videre like ved nedgangen til kløften som går ned til Kjeragbolten.

Du går over topp 1084 og ned på svaberg, videre ned til dal ved et lite tunnelinntak ca. 900 moh., her er det veidele mot Kjerag. Her har du to valg videre til Kjerag:

Alternativ 1: Ta første til venstre opp på topp 1143 moh. Varmekrokheie.

Alternativ 2: Gå litt videre. Dalen følges til et stykke forbi vannskillet hvor ruten svinger mot sørøst og fortsetter i kupert, snaut høyfjellsterreng før det bærer ned til hytta ved Langavatnet.

Totalt første dag er ca. 6-7 timer og 15 km.

Dag 2: I vestlig retning gjennom kupert og nakent høyfjellsterreng til stidele til Kjerag. Videre vestover langs Låtervikvatnet og det mektige morenelandskapet. I kupert høyfjellsterreng over Skansen og nord av Kvernafjellet til Ternefjellet hvor du kan velge mellom å gå merket løype eller ta mot de 4444 trinnene (Vi anbefaler ikke å gå ned trappene). Følg den merkede Rallarstien til Flørlistølen og deretter ned til Flørlibygda og turistshytta. I Flørli bør du ta deg tid til en rundtur i det nedlagte kraftverksamfunnet.

Totalt dag 2 er ca. 10-12 timer og 21 km.

Husk legg inn god tid på denne turen. Været endrer seg raskt i dette område.

Vi anbefaler overnatting på Flørli Turistasjon. Deretter kan du ta båten tidlig neste morgen, eventuelt ta en dag i Flørli før du returnerer med ettermiddagsbåten.

Turen kan også gås motsatt vei, men da blir det en tyngre tur med flere høydemetere oppover.

Båt fra Stavanger eller buss eller bil via Sirdal til Lysebotn. Fra Flørli båt tilbake til Lysebotn eller Lauvvik og Stavanger. Det er også mulig å krysse fjorden til Bratteli og gå til Preikestolen fjellstue.