Brørsteinane. Blefjell

Sørøst for Gråfjell (1320 moh), og nær midtveis mellom Sigridsbu og Eriksbu, reiser to gedigen steinblokker seg som fallossymboler rett ved turiststien. Brørsteinane er så visst ikke lett å overse! Sagnet forteller om to brødre som skulle hente brisk til mor si som satt på Gunulvbu. De ble til stein når de begynte å trette om vegen hjem igjen. En av brørsteinane har sågar fått et hode på toppen! En annen vri er at de to brødrene trettet om hvor dele gikk på fjellet. Okke som, steinane har nok stått der siden siste istid og er et artig turmål på Blefjell.
Denne turen er foreslått som en rundløype. Da ser en mer av Blefjell enn det som åpenbarer seg når turen går langs turiststien. Denne løypa som her er lagt går på umerka sti, umerka terreng og langs merka turiststi. Anbefales på det varmeste!
Kart: Turkart Blefjell. 1:30 000. Notodden O-lag og Notodden Turlag 2012

Følg fylkesvei fra Notodden til Bolkesjø. Ta av mot Rjukan ved hotellene. Kjør til skilt STOREBLE og ta av til høyre og følg vegen til stor parkeringsplass ved Nordstul (bompenger 70 kroner 2013, kort og kontant).
Denne ruta går i umerket terreng til Brørsteinan. Fra nordøstre hjørne av parkeringsplassen følger du T- merket og godt synlig sti til Sudstul. Ta av til venstre når du treffer kryssende T- merket sti på stulsvollen. Følg denne noen titalls meter. Rett før hytte på venstre side ta av til høyre på umerket men godt synlig sti til Vasshølet. Følg denne til Vassholet. Gå over elva og hold nordvestlig rettning oppover til sørenden av Storevatn (Langevatn). Gå opp på Gunnulfsbuble og kryss mellom de to Bletjennane. Hold nordlig retning og du stiger oppover til du runder Flesebekkble (1271 moh). Ta til venstre før du mister høyde og hold mot vest til du kommer til stien mellom Sigridsbu og Eriksbu. Brørsteinan ligger på toppen av bakken i sørlig retning mot Sigridsbu. Følg merket tilbake forbi Bletoppen og Sigridsbu tilbake til Nordstul.