Over Vidden fra Fløyen til Ulriken i Bergen

Denne turen er ypperlig på ski.

Turen over Vidden er en av de mest kjente turene på Byfjellene rundt Bergen. Her er ekte høyfjell til alle årets tider, lett tilgjengelig både fra Fløyen og Ulriken. Sett av god tid til å nyte naturen og den flotte utsikten.

RUTEBESKRIVELSE: Fra øvre stasjon på Fløyen følges Blåmannsveien til Brushytten og videre den asfalterte Rundemannsveien forbi store Tindevatnet (520 moh.). Ta mot øst i første veikryss. Gå sti/turvei ned mot Hyttelien til krysset i Heggjebotskaret (kryss Tarlebø/Vidden). Turvegen mellom Rundemanen og Tarlebø/Isdalen restaureres 2009/2010. Ved krysset fortsetter turen østover mot Jordalskaret. Her er det flott utsikt ned Jordalen mot Eidsvåg. Fra Jordalskaret følges stien på vestsiden av Øvre Jordalsvatnet.

Fra Osen går stien opp den bratte eggen av Trappefjellet. Det er bratt og høyt mot Tarlebøvatnet på høyre side. Fra Trappefjellet går stien slakt oppover Borgevardegga (637 moh.). Eggen er smal, og herfra er det fin utsikt til alle kanter. Stien fortsetter ned og krysser Borgaskaret, går bratt opp igjen, og fjellplatået flater seg ut. Inne på Storfjellet passerer man nedenfor varden på Storhaugen (662 moh.). Ta en avstikker bort hit; utsikten er storslått med de høye og dramatiske fjellsidene ned mot Isdalen i kombinasjon med utsyn mot byen og videre mot øyene i havet i vest. Mot nord ses landemerket Eldsfjellet på Holsnøy, fra øst mot sør ser man fra Bergdalsfjellene til Folgefonna. Tilbake på stien fortsetter du langs den flotte varderekken (vardene har retningspiler) forbi Smedmyren og nedgangen mot Isdalen.

Like etter deler stien seg mot Turnerhytten, hvor du i helgene kan kjøpe en sjokolade eller kaffekopp. Hovedstien går ned via Hisdalskultane og Årstadhytten. Følg stien ned over Lorthaug til Skiveien og Montana. Like vest for Årstadhytten tar stien nordvestover mot Ulriksmasten og Ulriksbanen.

Mange går turen motsatt vei og starter enten på Montana eller tar Ulriksbanen opp. Turen er 14 kilometer i luftlinje og man gjør vanligvis turen unna på fem timer. Den som går opp ved stasjonene kan legge til en ekstra time. På vinterstid bør en være obs på at det er svært glatt å gå ned fra Ulriken. Her kan en alternativt gå innover mot Montana hvor det er litt mer skogkledd. Kortere tur på Ulriken: Ta Ulriksbanen opp. Fra masten går stien ned forbi Lægdetjørn og Årstadhytten. Følg stien til Korketrekkeren, over Lorthaug til Skiveien og Montana. For å få lenger tur; gå inn til Turnerhytten og ned over Indianerstien (retningsskilt ved Turnerhytten) mot Korketrekkeren.

Fløibanen fra Fisketorget i Bergen sentrum og opp til Fløyen.

Buss til Haukeland Universitetssykehus og derfra 5 min. til Ulriksbanen, eller Lægdebussen til Montana.