Grimslifjellet

Glimrende tur til Grimslifjellet
Dette er turen for deg som vil ha alt på ett brett: lettgått tur, utsikt, blinkende vatn og flott kulturlandskap. I traktene øst for Sandnes er det et vell av turmuligheter. I dag går rundturen om Grimslifjellet 424 moh.

Turen starter ved parkeringsplassen nedenfor gårdene på Åreskjold, øst for Sviland. Informasjonsskilt viser de mange turmulighetene i området. Vi følger rødmerkingen gjennom tunet på gården, før grinda lukker seg bak oss, og vi er over i kulturlandskapet.

Vi følger traktorveien østover, og det går ikke lang tid før vi ser Grimslifjellet med varden på toppen ruve i det fjerne. Her går dyr på beite gjennom hele sesongen, og landskapet er oversiktlig, vidt og vakkert. Traktorveien munner ut i en smalere sti, og vi klatrer over den første gjerdeklyveren. Stien går gjennom einerkratt og lyng, og ved neste veiskille følges skiltingen til Grimslifjellet og toppen er snart nådd. Med sine 424 moh. er dette en av de høyeste toppene i området, og utsikten er fantastisk 360 grader rundt. Finn fram matpakka og nyt alt i fulle drag.

Turen ned går på vestsiden av toppen, og stien krysser snart stedet der vi startet oppstigningen. Vi følger skiltingen vestover mot Voren og går opp på ryggen ved Brunndalen. Dette er som en «mini-Besseggen» med flott utsikt til Eidavatnet og Grimslitjørna på venstre side og Langavatnet og Lomtjørna på høyre side. Snart er vi inne på traktorveien igjen, og turen går tilbake til Åreskjoldsgårdene.

Parkering: Opparbeidet parkeringsplass nedenfor Åreskjoldsgårdene.

Lengde: Merket. Traktorvei og tursti.

Kart: Sandnes øst. Turkart 1: 25 000.

Egen transport. Kjør gjennom Sandnes og videre mot Sviland på Fv 315. Sving til venstre mot Søredalen og sving til høyre ved skilt til Åreskjold.