• Turen er godt tilgjengelig
  • 3 dager

Turen opp til Fjell festning er en fin og lett tur som kombinerer naturopplevelse og historie. Turen byr på vakker havutsikt, samt variert natur med skog, fjell, små vann, og gamle kanoner og festningsverk fra 2. verdenskrig. Det er forholdsvis jevn stigning på dekke av asfalt de 3 km opp til toppen. Turen egner seg godt for trilling på hjul som for eksempel med barnevogn, sykkel eller rullestol.

Turen starter ved parkeringsplassen nede ved hovedveien, og fortsetter oppover en asfaltert bakke. På toppen av bakken belønnes man med nydelig utsikt over vestsiden av Sotra og havet. Deltar du i Ti på hjul 2024, er det her du sjekker inn i UT-appen og du har besøkt ett av ti turmål. Området på toppen har en del bunkere og skyttergraver som det går an å utforske. Ta med lommelykt dersom man vil utforske.

Etter en god rast- og utsiktspause, kan man selvsagt velge å gå samme vei ned igjen, men ved å følge dette turforslaget får man en ekstra sløyfe på grusvei gjennom en liten skog, og man kan få med seg noen flere kanoner og utsiktspunkt på veien.

I det man kommer ut av skogholtet deler grusveien seg i to. Veien ned til venstre leder tilbake til porten og veien der man kom opp, uten mer stigning. Turen til høyre av disse to anbefales på grunn av utsikten. Her kommer man til flere kanonbrønner og utsikten er ekstra flott i sydvestlig retning av Øygarden. Videre på grusveien er det først litt mer slakk stigning, før resten av tursløyfen går nedover til man treffer på den andre grusveien. Ved å ta til høyre kommer man raskt til asfaltveien, og fortsetter ned til porten og videre tilbake til parkeringsplassen.

Kjør til parkeringsplassen som er utgangspunkt for turen til Fjell festning, se lenke. Romslig parkeringsplass, inkludert 4 stk HC-parkeringer og flere ladepunkt for EL-biler. Det er mulig å kjøre helt opp til toppen, men dette må avtales på forhånd.

Busstoppet "Tellnesskogen" er rett ved parkeringsplassen og turstart. Sjekk skyss reiseplanlegger for å komme deg dit fra ditt utgangspunkt.