På ski gjennom Skarvheimen

• Middels krevende skitur
  • 7 dager
  • Sesong: Mar - apr

Skarvheimen er et av landet fineste områder for fjellskiturer, med imponerende fjellformasjoner og passe kupert terreng. Her er fine utforkjøringer, fristende topper og fin avstand mellom hyttene. Denne turen gjennom Skarvheimen kan gås begge veier.

Tyin - Slettningsbu - Sulebu -Skarvheim(Breistølen) - Bjordalsbu - Iungsdalshytta -Geiterygghytta - Finse

Dag 1 Slettningsbu - Sulebu
Avstand: 17 km

Du børster søvnen ut av øynene og starter på dagens etappe som ikke er blant de lengste. Vi følger vinterløypa over Sletningsegge, før du sklir ut på den store flata mellom Sletningen og Austrefjorden. Videre blir det slakt nedover til Kyrkjestøylen før du begynner på den krevende stigningen opp mot Sulebu. Etter å ha karret deg fra 970 høgdemeter til 1320 er du omsider framme. På Sulebu tilbereder du mat fra spiskammerset på hytta – her er det ingen som lager maten for deg.

Se rutebeskrivelse og kvistedatoer

Dag 2: Sulebu – Skarvheim(Breistølen)
Avstand: 18 km

Etter en forhåpentligvis god natts søvn starter du videre på langturen din og i dag starter også dagen med en relativt dryg stigning på 200 høydemeter over Suleskaret. Videre innover går du i et flott og relativt lettgått terreng, i alle fall om været er med deg. De spisse tindene fra Jotunheimen er lagt bak oss og terrenget har endret karakter til mer bølgende åser og myke, snøkledde fjell. Rett før lunsj får du en herlig nedkjøring mot Breistølen fjellstue og selvbetjeningshytta Skarvheim.

Se rutebeskrivelse og kvistedatoer

Dag 3: Skarvheim(Breistølen) - Bjordalsbu
Avstand: 13 km

Etter en god natts søvn starter turen mot Bjordalsbu. Terrenget fra Breistølen er som en naturlig halfpipe opp en relativt smal bekkedal. Du får virkelig testet utholdenheten din i dag med lange motbakker. Vel fremme på Bjordalsbu må du nok en gang kokkelere for deg selv med ingredienser fra DNTs spisskammer.

Se rutebeskrivelse og kvistedatoer

Dag 4: Bjordalsbu – Iungdalshytta
Avstand: 16 km

Etter en hel uke på tur fortjener du en litt roligere dag. Du sover litt lenge og har en langsom morgen før du tar på deg skiene for en flott etappe ned mot Iungdalshytta.  Denne etappen er en real kosetur med fine nedkjøringer og en rusleltur langs Iungdalsvannet før du kommer frem til den betjente hytta du skal tilbringe de kanskje to neste nettene. For om været har vært med deg hittil legger du kanskje inn en hviledag her.

Se rutebeskrivelse og kvistedatoer

Dag 5: Iungsdalshytta – Geiterygghytta
Avstand: 27 km

Så var du i gang med langturen din igjen og som mange av de andre etappene møter du også her en motbakke tidlig på dagen, men heldigvis flater det ut etter dette og du går i småkupert fjellterreng mot Kongshelleren hvor du satser på å innta din medbrakte matpakke. Et alternativ er å ta en ekstra overnatting her før du fortsetter mot Geiterygghytta. Er været dårlig kan du spise inne på hytta, er været fint nyter du lunsjen i hytteveggen. Videre går du til Geiterygghytta, en betjent DNT hytte som ligger midt i Skarvheimen. Dagens etappe er forholdsvis lang, men etter hviledagen din er det ikke noe problem å komme seg i mål.

Se rutebeskrivelse og kvistedatoer

Dag 6: Geiterygghytta – Finsehytta
Avstand: 18 km

Fra Geiterygghytta går du i sørvestlig retning over Geiteryggvatnet og følger vassdraget videre oppover, over Bakkahellertjørnane og Omnsvatnet. Mellom høyde 1414 og 1391 tar løypa til Hallingskeid av videre vestover, mens løypa du skal følge til Finse går omtrentlig rett sørover herifra. Følg så østkanten av Omnsbreen parallelt, helt til du sklir ned dalen mot Finse på østsiden av Finsesåta og inn på den samme løypa som fra Klemsbu. Fra du krysser jernbanesporet er det kun 500 meter igjen til Finsehytta.

Se rutebeskrivelse og kvistedatoer

Mer info: Kontakt DNT Oslo og Omegn.

Merk: Fra 15. februar er alle selvbetjeningslosjiene tilgjengelige, og fra medio mars er ruta merket og de fleste betjente hyttene åpne.