Lammanuten (631 moh.)

• Sesong: Mar - nov

Lammanuten er det høyeste fjellet i Tysvær med sine 631 m.o.h. Det ligger på halvøya som kranses av Hervikfjorden, Nedstrandsfjorden, Vindafjorden og Yrkefjorden.

Ved parkeringsplassen finner du skilt som viser hvor du skal gå, og stien er merket med rødt. Først går du på traktorveg opp Bordalen. Etter en halvtimes gange flater terrenget ut over et myrparti før du når fjellryggen. Denne følges opp mot selve nuten, hvor utsikten er formidabel i alle retninger.

Vi går tilbake i samme trase som vi kom. Gangtid: Ca 3 timer opp. 5-6 timer t/r Merking/skilting: Skiltet og merket tursti.

Turen til Lammanuten kan også gås fra en rekke andre utgangspunkt, bl. a Roaldsvik ved Lysevatnet, Bjelland og Ramsvik.

Steinmur mot flom

Like etter parkeringsplassen går vi forbi en stor steinmur på høyre hånd ved stemmen. Den ble bygd etter en stor flom i 1894. Elva gikk da over sine bredder og tok med 260 meter av vegen. Muren er laget for å hinder nye flommer.

Bruk av området tidligere

Vatnet i Sandvikstemmen sørvest for Lammanuten ble brukt til å drive sag på Sandvik og kverner langs elva.

Det er stølsruiner ved Lammanuten. Stølene tilhørte Lindangergardene.

Området ble også brukt til jakt, og det er funnet flere dyregraver.

Kjør riksveg 515 mot Sandvik Camping. Parkering ca. 500 meter nord for campingen.