Fløresteinen i Lillesand

Publisert av: Aust-Agder Turistforening

Apr - okt
Fløresteinen er et flott og populært
utsiktspunkt – ca. 82 m.o.h.
Utsikt over Lillesand og sjøen.
Velger du kort løype, kjører du til startstedet langs Flørenesvei. Du vil se ei gammel bu langs veien på venstre side og skilt til høyre hvor turen starter.
Herfra kan du gå rett opp til toppen langs godt merket løype. Det kan være litt bratt og sleipt enkelte steder ved nedbør. På toppen er det en flott utsikt og luftig. Skal du raste, bør du gjøre det her.
Går du et lite stykke ned igjen samme vei, kommer du inn på ei rundløype. Denne er fin å følge og er godt merket. Den krever ikke mye kondisjon, men er flott da den går gjennom mye fint terreng. Pass på å følge runndløypa og
hold til venstre. Dersom du vil kan du ta flere avstikkere til løypa. For eksempel ta turen opp til toppen på hjemveien også. Ellers følger du løypa til du kommer inn på stien like ved der du startet.

På denne turen kan en starte flere steder, blant annet ved
Tingsaker camping. I så fall følger du veien ca. 2 km mot
Flørenes til du kommer til en sti hvor det står et skilt til
Fløresteinen/rundløype. Er du riktig sprek kan du ta stien
langs sjøen og videre helt opp til toppen.