Hovdenuten – Topptur for hele familien med start i Hovden sentrum

• Krevende fottur
  • Sesong: Mai - okt

På Hovden er det merket løyper til fjelltoppene som omkranser tettstedet. Hovdenuten på 1119 moh. er en av disse. Herfra er det storslagen utsikt utover Hovden og Setesdal Aust- og Vesthei. Dette er en flott familietur, og barn fra 5 år kan klare å gå her.

Dette er en rundtur, og anbefalt retning er til venstre i bunnen av Fjellparken hyttefelt. Turen er bratt, men sherpastien med steintrapper, som ble fullført høsten 2022, har forbedret fremkommeligheten. Sommeren 2024 åpner også en spektakulær dagsturhytte på toppen av Hovdenuten.

For barnefamilier tar turen opp ca. 1–1,5 time, og man kan velge å gå samme vei ned, eller fortsette på sti som går ned Breiveskaret og videre til toppen av hyttefeltet i Fjellparken. Deler av denne turen er også steinbelagt, men enkelte steder finnes noen meget fuktige myrpartier. Vi anbefaler godt fottøy.
På toppen er det varde med kart og gjestebok. Vi setter pris på om du skriver en hilsen i boka.

Start gjerne turen i Hovden sentrum hvor du kan parkere i parkeringskjelleren. Herfra følger du asfaltert vei til Fjellparken hyttefelt. I bunnen av bakken går løypa til venstre inn i skogen.