Fottur fra Madland til Dirdal

• Krevende fottur

Turen starter på parkeringsplassen på toppen av Trodlabakken og går langs Fossbekken opp Ommundbakken. Etter vel 1 km kommer du inn på den gamle drifteveien. Til høyre har vi de tre
Fisketjørnene og Madlandsheias høyeste topp Vådlandsnuten (811 moh.) kneisende i bakgrunnen. Stien leder deg inn til Maribakken. Her tar du til venstre opp under Solbjørgfjellet midt i Maribakken. Stien leder deg øst for dette og videre nordover i lettgått terreng.

Ta en avstikker opp på Solbjørgfjellet og til en utsikt du skal lete lenge etter maken til. I vest havet, og videre horisonten rundt blåne bak blåne. Etter en god rast vandrer du videre ned mot Synnheistølsvatnet og over bekken vest for dette. Nødlingene viser vei over en rygg og foran deg ligger Viemyr (den vide myra) som et kjempeamfi. Kartet forteller at myrområdet er naturreservat. Stien fortsetter i skråningen vest for myra og etter en stund ser du ned i Svartedalen. Like øst for tjernet kan du se solide steinmurer, tufter etter stølshusene på Morkastølen.

Vel nede i dalen følger du stien østover denne, opp gjennom skaret og videre mellom einer og vier ned til Yleskog. Stølsvatnet ser ut som det holder på å renne over på stupet ut mot Dirdal. På grasvollene i nordvestre ende av vatnet sto det i sin tid flere stølshus. På to av tuftene står i dag hytter. Det var nok slitsomt å komme til og fra stølen for såvel folk som for fe, noe vi kan ane når vi i dag går den gamle stølsvegen nord for vatnet, over demningen og bratt ned til Dirdal, vel 400 meter under oss. Apostlenes hester kjennes noe møre ut. Men du verden for en flott tur!

Parkering: 1 km ovenfor Madlandsgardene.

Løype: Merket. For det meste god sti. 10 km. Høydeforskjell 700 meter.

Kart: Norge-serien Stavanger 1: 50 000.

E39 til Vaula bru. Skiltet videre til Madland.