Indre Lima - Eikefjellet- Gjesdal rundtur

Indre Lima rundtur

Limavatnet, som betyr stilleflytende vann, ligger som en perle nordøst for Ålgård i Gjesdal kommune. Hvor du enn ferdes i heiene omkring, har du øyekontakt med vatnet. Det er beroligende og vakkert, og har i uminnelige tider gitt næring til både to- og firbeinte. På begge sider av vatnet er det opparbeidet turstier i det lettgåtte terrenget der Limagarden er et godt utgangspunkt for flere av turene.

Vår tur starter på Indre Lima helt nordøst for Limavatnet på den store parkeringsplassen som ble oppgradert i 2022 av Ålgård turstilag i samarbeid med den nye grunneieren . Første del av løypa følger en gammel kjerrevei. Her er mykt og godt underlag å gå på helt fram til Streitatjørn. Her går vi gjennom ei grind og over gjerdeklyver før vi kommer til en fin opparbeidet rasteplass. Herfra snirkler stien seg oppover mot Streitatjørna og landskapet åpner seg opp. Etter steinbrua bærer det inn i granskogen, men snart er en ute i lyset igjen og utsikten er flott mot Ravndal, Vølstadsenderen og Oltedalsvatnet.

Nå bærer det nedover mot Ravndal, før stien dreier sørover og inn på en kjerrevei. Stien veksler mellom åpent lende og barskog. Vi passerer speiderhytta Kløvli som ligger ved Sjurstjørna nord for Bjelland, og går over ei mark og inn i skogen. Terrenget blir småkupert med spredt bjørkeskog. Vi går deretter sør mot Eikefjellet. Toppen rager 312 moh., og utsikten er majestetisk der vi skuer over Gjesdal, Limavatnet og Edlandsvatnet.

Nedstigningen går vestover og inn i bjørkeskogen. Snart åpner landskapet seg igjen, og vi følger kjerreveien den siste kilometeren tilbake til parkeringsplassen. Underveis kan man altids ta en rast på benkene som står rundt ved stien.

Parkering: En stor parkeringsplasse et par hundre meter inn fra Hunnedalsvegen mot Gjesdal kirke. Og en liten parkeringsplass noe lenger inn mot kirken. Se Slik kommer du deg dit / Adkomst.

Løype: Skiltet og merket/umerket traktorvei og tursti. Lengde 8,4 km.

Kart: Norge-serien Stavanger 1: 50 000.

Egen transport. Kjør E39 og ta av ved skilt til Oltedal ved Vaula bru, like sør for Ålgård. Følg Hunnedalsvegen/Fv 45 til enden av Limavatnet og sving til høyre ved skilt til Gjesdal kirke. Etter 130 meter kommer du til en flott parkeringsplass på venstre side. Rett nedenfor Honnatjørn.

Alternativ så kan du kjøre snaut en km inn og parkere på en liten parkeringsplass ved vatnet der stien går opp i terreng.

Det er også mulig å kjøre Gjesdalvegen mot Madland og svinge til venstre rett før Gjesdal kirke.