Dronningruta i Vesterålen

Rundtur

Mange velger å ta dette som en rundtur. Rundturen blir kortest om man starter på Stø og ikke tar avstikkeren fra skaret ved Melen til Nyksund. Nyksund er imidlertid vel verdt et besøk, og du kan gjerne starte fra Nyksund og således ende opp her igjen etter endt tur. Om man starter med strandstrekningen eller fjellturen først, er en smakssak for hver enkelt. Tids og lengdeangivelsen gjelder om man går rundturen. Går man bare en vei blir turen tilsvarende kortere enn oppgitt.

Nyksund - Stø

Du kan velge om du starter i Skåltofta eller på Opplandet ved Nyksund, rett ved molo til Nyksund. Begge startsteder fører deg opp på eidet mellom Nyken og Melen, før stien tar deg videre oppover til skaret sørøst for Melen. Her forsetter stien mot sørøst oppover fjellryggen som leder opp mot Finngamheia. Stien følges videre over Finngamheia og ned i skaret mellom Langvadalen og Klodalen. Så fortsetter stien på nordvestsiden av Sørkulen, over Kjølen og ned til Stø.

Stø - Nyksund

Fra Stø bobilcamp går det merket sti langs sjøen mot Nyksund. Underveis passerer du Skipssanden, og på Enge kan du ta en matpause i Vesterålen Turlag sin gapahuk. Stien følges videre langs kysten til Langvadalen. Her går stien oppover til skaret sørøst for Melen. Her tar du til høyre og følger stien oppover et lite stykke mot Melen før stien leder deg ned over heia og videre ned til Skåltofta eller Opplandet ved moloen til Nyksund. En avstikker til toppen av Melen eller Nyken anbefales for dem som ikke vil gå fjellrekka tilbake til Stø, men som allikevel vil nyte utsikten mot storhavet.

Skipssanden

Den fine sandstranda Skipssanden ligger rett vest for Kvalaksla, bare et kvarters gange fra Stø. Ei oppdiktet historie forteller at ei bilderamme rak i land her, og til ramma var det knyttet en liten unge og en lerretsekk med penger. Ungen blei stammor til mange som bor i Øksnes den dag i dag. Et stykke sør for Skipssanden ligger rullesteinfjæra. Like ovenfor denne fjæra, godt synlig i terrenget ligger ei cirka 25 meter lang hustuft, samt nausttuft og mulig kokegrop, sannsynligvis fra vikingetida.

Fiskeværet Nyksund

Det moderne fiskeværet Nyksund ble skapt rundt 1870, da molo mellom Ungsmaløya og Nyksundøya ble bygd. Snart var Nyksund det nest største fiskeværet i Vesterålen, men på tre tiår fra rundt 1940 falt antall båter som rodde i Nyksund fra 40 til null. Båtene søkte til Myre, og Nyksund ble fraflyttet.