Topptur til Blåfjell (454 moh) - fra Solvika

• Sesong: Mai - sep

Fra Blåfjell i Østmarka i Skien er det fin utsikt over byområdene i Skien og Porsgrunn, helt ut mot Langesund og fjordområdene ut mot havet i sør.

På toppen står også en velbygd gapahuk, rikelig utstyrt med tørrved og kaffekjele klar ved ovnen. Her er det overkommelig med ly for den som måtte finne veien opp på en litt mer ruskete dag. Gapahuken, som står åpen hele året, ble innviet 08.11.1992 og driftes av DNT Telemark.

En imponerende jubileumsvarde er murt opp på en diger flytteblokk ute på utsiktsplatået, nær gapahuken. Med dette markerte STT, nå TTF, sin 100-års dag i 1987, under en stor og høytidlig innvielse 25. oktober. Steinene som varden er bygd opp av, representerer hver og en typiske bergarter fra alle Telemarks kommuner.

Utgangspunktet ved Solvika og Heivannet er sommerstid en populær badeplass. Her er det fin sandstrand og gressletter, campingplass og kiosk.

Blåfjell er en av 15 Ti-toppertopper. Ti-topper'n i Grenland er et populært trim- og friluftslivstilbud. Les mer her: www.titoppern.no

Fra Solvika det flere muligheter for løpevalg, men vi anbefaler stien inn langs nordsiden av Heivannet som utgangspunkt for turen. Dette er en meget trivelig turstrekning langs en særdeles god og fin skogssti. Fra nordenden av vannet går løypa videre etter en jevnt stigende kjerrevei opp forbi speiderhytta i retning Høgsetseter. Omkring 200 meter før setra tar løypa av vestover, fra kavlebrua, og følger strake veien opp lia mot Blåfjell. Flere muligheter for alternative nedstigninger på tilbakeveien. En noe lengre rundløype kan gjøres ned via Havretjern, og videre ned skogsveien forbi Høgsetseter.

Lengde: 3,6 kilometer en vei, langs nordsiden av Heivannet
Tid: cirka 1-1,5 time i moderat tempo.
Terreng: Fint og lett terreng i starten, men noe mer stigende etter hvert. Spesielt fra stidelet sør for Høgsetseter er det nokså bratt opp lia. Men god sti på fast underlag gjør det lett å ta seg opp her og stigningen vil jevne seg noe nærmere toppen. Vær klar over at en liten del av strekningen sør for setra kan inneholde noen våte partier.
Høydeforskjell: 215 meter

Utgangspunkt: Solvika, Badeplass (Siljan). Solvika ved Heivannet er et meget trivelig utgangspunkt for ulike turer i marka både sommer- og vinterstid. Stedet er velkjent for folk i Grenland og ligger fint tilrette ved enden av Heivannet, langs Riksvei 32 mot Siljan.