27 km super rundtur - Svalandsgubben i Birkenes

Innledning

Denne turen viser traseen til Svalandsgubben. Turen er 27 km på GPS. Første tredjedel frem til du kommer til Krokvann har mange myrer og det er lurt å gå med fjellsko. Fra du krysser asfalten mot Klepp ved Krokvann er myrlendt terreng ikke lenger en utfordring. Turen er flott og variert, med vakre innlandsvann og gamle ferdselsveier. Stiene og veiene er svært godt merket men kun fra du tar opp i heia og forlater asfalten ved Flakk. Merkinga er ikke permanent heller ved tettstedene på Svaland og Mollestad, men der er det enkelt å bruke kart. Med pauser brukte vi 8 timer.

Dersom du syns turen kan virke lang, kan du forkorte den ved å fjerne "asfaltdelen i start og slutt" ca 8 kom kortere tur. Da kan du jo starte ved Mollestadeika, ved Svaland eller kanskje parkere langs veien til Steinsland og bare slenge seg på runda der. Husk at ut-appen har en blå knapp funksjon som viser hvor du er hele tida (husk å sette den på ved å gå via filterfunksjonen),

På Svalandstårnet står det "15 km løype for damer". Det burde fjernes fordi det er vel ingen andre som har klart enn nettopp ei dame som i 2019 løp dette løpet hele 8 ganger på 55 timer. https://www.nrk.no/sorlandet/oyunn-loper-55-timer-i-strekk-1.14758068

Stibeskrivelse

Start ved Birkeneshallen og gå lysløypa til brua der bilene kjører ved Teinefossen. Ta til venstre i retning Flakk. Når du kommer til de siste gårdene med asfaltert vei, tar du ca 50 m opp i bakken og følger grusveien innover bak noen gårder. Følg denne veien i ca 500 m og ved den siste og innerste gården tar du den godt merkede skauveien oppover lia. Nå vil du gå i flere kilometere i kupert terreng på mange myrer. Uvanlig godt merket med treskilt og blå merkebånd. Umulig å ta feil.

Rett før du kommer til fylkesveien til Klepp går du langs vakre Krokvann der det er et par røde hytter. Passer asfalten og gå ca 200 m til venstre der du ser godt merket løype. Så kommer du til ei rød hytte ved ei bro. Om du tar litt til høyre ser du en flott plass for lunch like ved tjernet og bekken.

Gå så over brua og etter noen hundre meter er du ved fylkesvei til Steinsland. Ta over veien og krapt mot høyre bratt opp fortsetter løypa som også er godt merket. Nå går du mot Svalandstårnet. Dette terrenget er noe av det fineste på hele turen med knudrete furuer og stier som slynger seg oppover fjell. Litt bratt i starten.

Ved Svalandstårnet er det havutsikt og her starter 15 km løypa. Terrenget blir langt lettere nå. Gå på god grusvei til Svaland og hold rett frem slik kartet viser. Vakkert er det og god utsikt. Etterhvert kommer du ut på asfalten og du tar nedoverbakke mot høyre. I svingen tar du til venstre. Nå er du på en grusvei og du følger til høyre mot gårdene bare ca 100 m fra svingen. Ved den første gården tar du langs lovebygget og krysser jordet til du er på den gamle ferdselsveien på andre siden. Den følger du i flere kilometer rett frem med samme merking. Rett før du kommer ned på fylkesvei mot Rugsland, kommer du til hogstfelt. Følg skauvei nedover og til venstre så du kommer effektivt til asfaltveien som du går på ca 500 m. Etter krapp sving ser du vikepliktskilt. Da tar du gammel ferdselsvei til høyre og over ei bro. Følg merket vei rett frem og snart kommer du ned til gårdene på Mollestad. Følg rett fram ca 1/2 km til du får øye på Mollestadeika. Ta til venstre på asfaltveien og gå 50 m og så til høyre gjennom er tun. Da er du bare 100 m fra eika og den er verdt et besøk.

Gå tilbake og sikt rett frem mot fylkesveien som du skal rett over og du kommer til ny grusvei som du også går rett frem på. Over ei bro og opp en bakke. Ca 1/2 km fra fylkesveien kommer du til et gårdstun. Fortsett rett frem på den gamle ferdselsveien mellom byggene. Nå begynner snart merkinga å bli synlig igjen. Ca 500 m etter gårdstunet kommer du til ei bru og tar til venstre. Etterhvert går du gjennom et tun og fortsetter på ferdselsveien bak huset. Gå rett frem ca 1 km på den gode gamle veien før du kommer til den største våningshuset på Flakk der du var på morgenen. Ringen er sluttet. Gå tilbake ca 2 km på asfalten men ved der store lagerbygget tar du til høyre over den lille hengebrua. Etter hengebrua ta mot høyre i 200 m til du ser turskilt der du tar til venstre. Ta rett frem og etter noen hundre meter tar du litt mot venstre og er snart ved bilen.